• 7. ročník

        • 1.    Charakteristika predmetu

          Učebný predmet matematika je zameraný na rozvoj matematickej kompetencie tak, ako ju formuloval Európsky parlament :

          „Matematická kompetencia je schopnosť rozvíjať a používať matematické myslenie na riešenie rôznych problémov v každodenných situáciách. Vychádzajúc z dobrých numerických znalostí sa dôraz kladie na postup a aktivitu, ako aj na vedomosti. Matematická kompetencia zahŕňa na rôznych stupňoch schopnosť a ochotu používať matematické modely myslenia (logické a priestorové myslenie) a prezentácie (vzorce, modely, diagramy, grafy, tabuľky).“

          „Potrebné vedomosti z matematiky zahŕňajú dobré vedomosti o počtoch, mierkach a štruktúrach, základné operácie a základné matematické prezentácie, chápanie matematických termínov a konceptov a povedomie o otázkach, na ktoré matematika ponúka odpovede. Jednotlivec by mal mať zručnosti na uplatňovanie základných matematických princípov a postupov v každodennom kontexte doma a v práci a na chápanie a hodnotenie sledu argumentov. Jednotlivec by mal byť schopný myslieť matematicky, komunikovať v matematickom jazyku a používať vhodné pomôcky. Pozitívny postoj v matematike je založený na rešpektovaní pravdy a na ochote hľadať príčiny a posudzovať ich platnosť.“

           

          2.    Ciele učebného predmetu

          Cieľom vyučovania matematiky na 2. stupni ZŠ je, aby žiaci získali schopnosť používať matematiku vo svojom budúcom živote, zavŕšiť dôležité obdobie v procese vyučovania matematiky, v ktorom prevládalo vytváranie nových poznatkov a zručností na skúsenostnej báze s využívaním induktívnej metódy. Je to zároveň aj začiatok novej etapy učenia sa matematike, keď žiak postupne získava schopnosti používať matematiku v svojom budúcom živote.

          Matematika má rozvíjať žiakovo logické a kritické myslenie, schopnosť argumentovať a komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problému. Žiak by mal spoznať matematiku ako súčasť ľudskej kultúry a ako dôležitý nástroj pre spoločenský pokrok.

          Vyučovanie matematiky musí byť vedené snahou umožniť žiakom, aby získavali nové vedomosti a rozvíjali svoje schopnosti a postoje, prostredníctvom riešenia úloh s rôznorodým kontextom, tvorili jednoduché hypotézy a skúmali ich pravdivosť, vedeli používať rôzne spôsoby reprezentácie matematického obsahu (text, tabuľky, grafy, diagramy), rozvíjali svoju schopnosť orientácie v rovine a priestore. Vyučovanie matematiky má napomôcť rozvoju ich algoritmického myslenia, schopnosti pracovať s návodmi a tvoriť ich.

          Výsledkom vyučovania Matematiky na 2. stupni ZŠ by malo byť správne používanie matematickej symboliky, terminológie, frazeológie a získanie schopnosti čítať s porozumením súvislé texty obsahujúce čísla, závislosti a vzťahy a nesúvislé texty obsahujúce tabuľky, grafy a diagramy, využívanie pochopených a osvojených postupov a algoritmov pri riešení úloh, pričom vyučovanie by malo viesť k budovaniu vzťahu medzi matematikou a realitou, k získavaniu skúseností s matematizáciou reálnej situácie a tvorbou matematických modelov ,rozvíjanie schopností žiakovpoužívať prostriedky IKT na vyhľadávanie, spracovanie, uloženie a prezentáciu informácií. Použitie vhodného softvéru by malo uľahčiť niektoré namáhavé výpočty alebo postupy a umožniť tak sústredenie sa na podstatu riešeného problému.

          Matematika má viesť žiakov k získavaniu a rozvíjaniu zručností žiakov súvisiacich s procesom, učenia sa, k aktivite na vyučovaní a k racionálnemu a samostatnému učeniu sa. Má podporiť a upevňovať kladné morálne a vôľové vlastnosti žiakov, ako je samostatnosť, rozhodnosť, vytrvalosť, húževnatosť, sebakritickosť, kritickosť, cieľavedomá sebavýchova a sebavzdelávanie, dôvera vo vlastné schopnosti a možnosti, systematickosť pri riešení úloh.

           

          3.    Výchovné a vzdelávacie stratégie na rozvoj kľúčových  spôsobilostí (kompetencií)

          Vo vyučovacom predmete Matematika rozvíjame tieto kľúčové kompetencie:

          Kompetencia (spôsobilosť) k celoživotnému učeniu sa

          • uvedomuje si potrebu svojho autonómneho učenia sa ako prostriedku sebarealizácie a osobného rozvoja,
          • dokáže reflektovať proces vlastného učenia sa a myslenia pri získavaní a spracovávaní nových poznatkov a informácií a uplatňuje rôzne stratégie učenia sa,
          • dokáže kriticky zhodnotiť informácie a ich zdroj, tvorivo ich spracovať a prakticky využívať,
          • kriticky hodnotí svoj pokrok, prijíma spätnú väzbu a uvedomuje si svoje ďalšie rozvojové možnosti

          Sociálne komunikačné kompetencie (spôsobilosti)

          • dokáže využívať všetky dostupné formy komunikácie pri spracovávaní matematických informácií a pri vyjadrovaní informácií matematického a iného typu, má adekvátny ústny a písomný prejav zodpovedajúci situácii a účelu komunikácie,
          • efektívne využíva dostupné informačno-komunikačné technológie,
          • vie prezentovať sám seba a výsledky svojej práce na verejnosti, používa odborný jazyk

          Kompetencia (spôsobilosť) uplatňovať základ matematického myslenia a základné schopnosti poznávať v oblasti vedy a techniky

          • používa matematické myslenie na riešenie praktických problémov v každodenných situáciách,
          • používa matematické modely logického a priestorového myslenia a prezentácie (vzorce, modely, štatistika, diagramy, grafy, tabuľky),
          • používa základy prírodovednej gramotnosti, ktorá mu umožní robiť vedecky podložené úsudky, pričom vie použiť získané operačné vedomosti na úspešné riešenie problémov

          Kompetencia (spôsobilosť) v oblasti informačných a komunikačných technológií

          • má osvojené základné zručnosti v oblasti IKT ako predpoklad ďalšieho rozvoja
          • dokáže vyhľadať, spracovať, uložiť a prezentovať informácie
          • vie použiť vhodný softvér na uľahčenie niektorých zložitejších výpočtov
          • dokáže vytvoriť jednoduché tabuľky a grafy a pracovať v jednoduchom grafickom prostredí
          • dokáže využívať IKT pri vzdelávaní

          Kompetencia (spôsobilosť) riešiť problémy

          • rozpoznáva problémy v priebehu ich matematického vzdelávania využívaním metód a prostriedkov (pozorovanie, meranie, matematické prostriedky,...)
          • dokáže vyjadriť a formulovať problém, ktorý sa objaví pri riešení matematickej úlohy
          • dokáže hľadať a navrhnúť metódu na riešenie problému
          • uplatňuje pri riešení matematických problémov vhodné metódy založené na analytickokritickom a tvorivom myslení,
          • je otvorený (pri riešení problémov) získavaniu a využívaniu rôznych, aj inovatívnych postupov, formuluje argumenty a dôkazy na obhájenie svojich výsledkov,
          • dokáže spoznávať pri jednotlivých riešeniach ich klady i zápory a uvedomuje si aj potrebu zvažovať úrovne ich rizika,
          • má predpoklady na konštruktívne a kooperatívne riešenie konfliktov

          Kompetencie (spôsobilosti) sociálne a personálne

          • dokáže na primeranej úrovni reflektovať vlastnú identitu a budovať si vlastnú samostatnosť / nezávislosť ako člen celku,
          • vie si svoje ciele a priority stanoviť v súlade so svojimi reálnymi schopnosťami, záujmami a potrebami,
          • osvojil si základné postupy efektívnej spolupráce v skupine - uvedomuje si svoju zodpovednosť v tíme, kde dokáže tvorivo prispievať k dosahovaniu spoločných cieľov,
          • dokáže odhadnúť a korigovať dôsledky vlastného správania a konania a uplatňovať sociálne prospešné zmeny v medziosobných vzťahoch

          Kompetencie (spôsobilosti) smerujúce k iniciatívnosti a podnikavosti

          • dokáže inovovať zaužívané postupy pri riešení úloh, plánovať a riadiť nové projekty so zámerom dosiahnuť ciele, a to nielen v práci, ale aj v každodennom živote

           

          4.    Stratégie vyučovania - metódy a formy práce

          Na splnenie vytýčených cieľov vyučovania matematiky je nevyhnutné používať aktivizujúce vyučovacie metódy, a to predovšetkým samostatnú prácu žiakov, prácu vo dvojiciach a skupinovú prácu. Okrem samostatnej práce zacielenej na získanie počtových návykov a ďalších zručností je nevyhnutné, aby žiaci objavovali nové poznatky experimentovaním a vlastnou činnosťou. Pre učiteľa znamená, že individuálnym prístupom objavuje a usmerňuje rozvoj schopností jednotlivých žiakov, riadi tvorivú prácu kolektívu triedy.

          Iniciatíva jednotlivých žiakov pri riešení úloh a spoluzodpovednosť za pracovné výsledky majú hlboký výchovný význam. Hodiny matematiky musia byť naplnené živým pracovným ruchom. Objaviteľský prístup pri získavaní nových poznatkov a radosť zo samostatne vyriešenej úlohy posilňujú pozitívny vzťah žiaka k predmetu.

          Použitie aktivizujúcich metód práce bude zabezpečovať využívanie vhodných demonštračných pomôcok a didaktickej techniky. Ide predovšetkým o IKT pre samostatnú a skupinovú prácu. Pri vyučovaní budeme dbať na priebežné opakovanie a precvičovanie učiva, riešenie primeraných úloh so stále rastúcou náročnosťou vo vzťahu k individuálnemu rozvoju žiakov.

          Účinnou formou na rýchle zopakovanie a upevnenie učiva sú krátke písomné práce, ktoré sa zaraďujú spravidla na začiatok vyučovacej hodiny. Dôležitá je rýchla kontrola výsledkov práce žiakov, napríklad spätným projektorom, a rozbor chýb žiakov tak, aby si každý žiak uvedomil, aké vedomosti si musí individuálne doplniť.

          Neoddeliteľnou súčasťou individuálneho prístupu vyučujúceho k žiakom je starostlivosť o zaostávajúcich žiakov. Obťažnosť matematiky pre týchto žiakov spočíva v tom, že neosvojenie jedného pojmu nedáva predpoklad na zvládnutie ďalšieho učiva. Preto je u týchto žiakov nevyhnutné individuálnou starostlivosťou doplniť osvojenie si všetkých základných pojmov a vedomostí. Na zvládnutie numerických zručností u týchto žiakov výrazne pomáhajú kalkulačky.

          Žiakov s hlbším záujmom o matematiku zapojíme do matematických súťaží, ako napr. Matematická olympiáda, Pytagoriáda, Matematický klokan a iné. Neoddeliteľnou súčasťou individuálneho prístupu k žiakom bude starostlivosť o zaostávajúcich a integrovaných žiakov. U týchto žiakov je nevyhnutné individuálnym prístupom doplniť osvojenie si základných pojmov a vedomostí. Na zvládnutie numerických zručností u týchto žiakov výrazne pomáhajú kalkulačky.

           

          5.    UČEBNÉ ZDROJE

          Ondrej Šedivý a kol. : Matematika pre 6. ročník základných škôl, 1.časť

          Ondrej Šedivý a kol. : Matematika pre 7. ročník základných škôl, 1. časť

          Ondrej Šedivý a kol. : Matematika pre 7. ročník základných škôl, 2. časť

          Bálint, Ľ. – Kuzma, J. : Úlohy na rozvíjanie matematickej gramotnosti žiakov 2.stupňa

          základných škôl

          Kubáček, Z. a kol.: Matematika a svet okolo nás – Zbierka úloh

          www.statpedu.sk

          www.tauris.cz/netradicni-ulohy-matematicka-gramotnost-v-mezinarodnim-vyzkumu-pisa

          www.dobrenapady.sk

          www.zborovna.sk

          www.hlavolamy.sk

           

          6.    Obsah vzdelávania

          Obsah vzdelávania je spracovaný na kompetenčnom základe. Pri prezentácii nových matematických poznatkov sa vychádza z predchádzajúceho matematického vzdelania žiakov, z ich skúseností s aplikáciou už osvojených poznatkov. Vyučovanie sa prioritne zameriava na rozvoj žiackych schopností, predovšetkým väčšou aktivizáciou žiakov.

          Vzdelávací obsah predmetu je v 7.ročníku rozdelený na päť tematických okruhov.

          Základné učivo  (tematické celky a časová dotácia):

          I. Zlomky. Počtové výkony so zlomkami. Racionálne čísla. (28 hod.)

          II. Percentá. (26 hod.)

          III. Objem a povrch kvádra a kocky. (26 hod.)

          IV. Pomer. Priama a nepriama úmernosť(30 hod.)

          V. Kombinatorika – riešenie úloh. (20 hod.)

          Opakovanie učiva 6. ročníka (18 hod.)

          Záverečné opakovanie (9 hod.)

          Školské písomné práce a oprava (8 hod.)

           

          Tematický celok č.1: Zlomky. Počtové výkony so zlomkami. Racionálne čísla.

          Počet vyučovacích hodín: 24 hod. + 4 hod.

          V tematickom okruhu Zlomky, počtové výkony so zlomkami, racionálne čísla si žiaci osvoja a upevnia algoritmy počtových výkonov v tomto číselnom obore. Sčitujú, odčitujú, násobia a delia spamäti, písomne a na kalkulačke. Súčasťou tohto okruhu je dlhodobá propedeutika premennej, rovníc a nerovníc.

          Kompetencie, ktoré má žiak získať:

          • používa racionálne čísla pri opise reálnej situácie
          • číta, zapisuje a porovnáva racionálne čísla, zaokrúhľuje racionálne čísla, používa, zapisuje a číta vzťah rovnosti a nerovnosti
          • zobrazí racionálne čísla na číselnej osi
          • vykonáva spamäti aj písomne základné počtové výkony
          • zaokrúhľuje čísla, vykonáva odhady a kontroluje správnosť výsledkov počtových výkonov
          • vie riešiť jednoduché úlohy z praktického života
          • pozná a funkčne využíva rôzne spôsoby kvantitatívneho vyjadrenie celok – časť (prirodzeným číslom, zlomkom, desatinným číslom ), rieši kontextové a aplikačné úlohy

          Dosiahnuté postoje

          • na čísla sa pozerá, ako na prostriedky objektívneho poznania reality
          • smelšie kvantifikuje realitu okolo seba
          • prostredníctvom možnosti kontroly výpočtov spolieha sa na počtovými výkonmi zistené výsledky

          Obsahový štandard:

          • Zlomok, znázornenie zlomkovej časti celku (vhodným diagramom)
          • Obrázkové zlomky
          • Základný tvar zlomku
          • Rozširovanie a krátenie zlomkov
          • Porovnávanie a usporadúvanie zlomkov
          • Sčítanie a odčítanie zlomkov s rovnakými menovateľmi
          • Sčítanie a odčítanie zlomkov prevodom na spoločný menovateľ
          • Násobenie a delenie zlomku prirodzeným číslom
          • Násobenie a delenie zlomku zlomkom
          • Zložený zlomok
          • Interpretácia násobenia zlomkom ako výpočtu zlomkovej časti z čísla
          • Vzťah medzi zlomkami a desatinnými číslami

          Výkonový štandard:

          • Správne chápať, čítať a zapisovať zlomok. Rozumieť pojmom: zlomok, zlomková čiara, čitateľ, menovateľ, krátenie a rozširovanie zlomku. Chápať, že každé racionálne číslo môžeme vyjadriť nekonečným množstvom zlomkov.
          • Vedieť v rámci toho istého celku uviesť príklad rovnakého zlomku v inom tvare. Porovnávať a usporadúvať zlomky s rovnakým menovateľom.
          • Vedieť, kedy sa zlomok rovná jednej celej, kedy sa rovná nule a kedy nemá zmysel. Vedieť graficky znázorniť a zapísať zlomkovú časť celku (zlomkom, percentom, pomocou promile a opačne).
          • Vedieť znázorniť zlomok na číselnej osi. Vedieť krátiť zlomok (krátením upraviť aj na základný tvar) a rozširovať zlomok. Sčitovať a odčitovať zlomky s rovnakým menovateľom.
          • Vedieť nájsť ľubovoľného spoločného menovateľa zlomkov (upraviť zlomky na rovnakého menovateľa). Sčitovať a odčitovať zlomky s nerovnakým menovateľom. Vedieť rozlíšiť pravý a nepravý zlomok. Poznať a vedieť zlomok zapísať v tvare zmiešaného čísla a obrátene.
          • Písomne násobiť a deliť zlomok prirodzeným číslom. Vedieť rozširovať a krátiť zlomky. Vedieť vypočítať zlomkovú časť z celku. Písomne násobiť a deliť zlomok zlomkom. Vedieť pomocou kalkulačky s prevodom na desatinné čísla s danou presnosťou počítať so zlomkami. Rozumieť pojmom: promile, perióda, odhad výsledku, zaokrúhlenie na daný počet miest (napr. na stotiny).
          • Zapísať zlomok v tvare desatinného čísla s požadovanou presnosťou (na požadovaný počet miest). Vedieť určiť periódu pri prevode zlomku na desatinné číslo.

          Metódy a formy práce:

          Hodnotenie:

          Prierezové témy:

          Medzipredmetové vzťahy:

          rozhovor

          riešenie úloh

          problémový výklad

          práca s literatúrou (učebnicou)

          samostatná práca

          práca vo dvojiciach

          priebežné individuálne skúšanie

          hodnotenie známkou

          aktivita žiakov

          samostatná práca

          písomné skúšanie – 1. školská písomná práca

          Mediálna výchova

          Multikultúrna výchova

          Enviromentálna výchova

           

          Informatika

          Slovenský jazyk

          Geografia

          Fyzika

           

           

          Tematický celok č.2: Percentá

          Počet vyučovacích hodín: 22 hod. + 4 hod.

          V tematickom okruhu Percentá sa žiaci zoznámia s novými pojmami ako sú percento, promile, percentová časť, počet percent, základ. Žiaci skúmajú a objavujú vzťahy medzi zlomkom, desatinným číslom a percentami ( promile ). Naučia sa znázorniť časť celku a počet percent vhodným diagramom. V závere témy žiaci aplikujú svoje vedomosti o percentách v riešení slovných úloh a podnetových úloh z oblasti bankovníctva a finančníctva.

          Kompetencie, ktoré má žiak získať:

          • používa percentá pri opise reálnej situácie
          • vykonáva spamäti aj písomne základné počtové výkony s percentami
          • v úlohách vie rozlíšiť, pomenovať a vypočítať počet percent, percentovú časť, základ pozná vzťah medzi zlomkami, desatinnými číslami a percentami ( promile ) a vie ho prakticky využiť pri riešení úloh

          Dosiahnuté postoje

          • na čísla sa pozerá, ako na prostriedky objektívneho poznania reality
          • získava istotu v kvantifikovaní reality okolo seba
          • prostredníctvom možnosti kontroly výpočtov spolieha sa na počtovými výkonmi zistené výsledky
          • prostredníctvom veličín vystupujúcich pri výpočte percent, získava pocit, že poznáva realitu z inej strany
          • vie čítať údaje z diagramov a grafov a zapísať znázornenú časť celku percentom a počtom promile a opačne
          • vie riešiť primerané slovné úlohy z oblasti bankovníctva a finančníctva

          Obsahový štandard:

          • Percento, základné pojmy
          • Jedno percento
          • Výpočet časti (hodnoty) prislúchajúcej počtu percent
          • Základ ,výpočet základu
          • Počet percent a ich výpočet
          • Časť, základ, hodnota
          • Znázorňovanie časti celku a počtu percent vhodným diagramom.
          • Promile. Použitie promile v praxi
          • Vzťah percent (promile), zlomkov a desatinných čísel
          • Percentá, zlomky a desatinné čísla
          • Jednoduché úrokovanie - riešenie slovných úloh z oblasti finančníctva
          • Riešenie slovných úloh s praktickou tematikou
          • Slovné úlohy a cudzie jazyky

          Výkonový štandard:

          Vedieť vypočítať 1% ako stotinu základu. Rozlíšiť, pomenovať a vypočítať hodnotu časti prislúchajúcej k počtu percent a vedieť uplatniť dané vedomosti pri riešení jednoduchých slovných úloh z praktického života.

          Rozlišovať, pomenovať a vypočítať základ. Vedieť vypočítať počet percent, ak je daný základ a časť prislúchajúca k počtu percent. Vedieť vypočítať základ, keď poznáme počet percent a hodnotu prislúchajúcu k tomuto počtu percent. Vedieť vypočítať 1‰ ako tisícinu základu. Poznať vzťah medzi zlomkami, percentami a desatinnými číslami. Vedieť vypočítať 1%, 10%, 20%, 25%, 50%, 75%, bez prechodu cez 1%. Vedieť čítať údaje z diagramov (grafov) a zapísať znázornenú časť celku percentom a počtom promile a opačne. Vedieť znázorniť na základe odhadu časť celku (počtu percent, počtu promile) v kruhovom diagrame. Porovnávať viacero časti z jedného celku a porovnanie zobraziť vhodným stĺpcovým aj kruhovým diagramom. Vedieť zostrojiť kruhový alebo stĺpcový diagram z údajov z tabuľky. Vedieť vypočítať úrok z danej istiny za určité obdobie pri danej úrokovej miere. Vykonávať jednoduché úrokovanie. Vypočítať hľadanú istinu. Vedieť riešiť primerané slovné úlohy a podnetové úlohy z oblasti bankovníctva a finančníctva, v ktorých sa vyskytujú ako podnet štatistické dáta (v tabuľkách, diagramoch, ...).

          Metódy a formy práce:

          Hodnotenie:

          Prierezové témy:

          Medzipredmetové vzťahy:

          rozhovor

          riešenie úloh

          problémový výklad

          práca s literatúrou (učebnicou)

          skupinová práca

          samostatná práca

          práca vo dvojiciach

          projektová metóda

          práca s internetom

          práca s informáciami

          priebežné individuálne skúšanie

          hodnotenie známkou

          aktivita žiakov

          samostatná práca

          písomné skúšanie – 2. školská písomná práca

           

          Multikultúrna výchova

          Enviromentálna výchova

          Dopravná výchova

           

          Slovenský jazyk

          Geografia

          Bioógia

          Fyzika

          Chémia

           

           

          Tematický celok č.3: Objem a povrch kvádra a kocky

          Počet vyučovacích hodín: 24 hod. + 2 hod.

          Ďalšou súčasťou matematického vzdelávania žiakov 7. ročníka je tematický celok Objem a povrch kvádra a kocky. Daná téma rozvíja priestorovú predstavivosť žiakov, rozšíri vedomosti žiakov o priestorových telesách, meracích nástrojoch a meracích jednotkách. Vyžaduje poznať sieť kvádra a kocky vo viacerých podobách, vedieť objaviť v praxi predmety tvaru kvádra a kocky. Nadobudnuté vedomosti a zručnosti vie žiak aktívne použiť v riešení praktických slovných úloh. Rozvíja u žiakov predstavivosť – schopnosť analyzovať útvary zložené z kvádrov a kociek a tvorivosť – podporovať vlastné metódy a stratégie riešenia pri výpočte povrchu a objemu zložených útvarov.

          Kompetencie, ktoré má žiak získať:

          • pochopiť význam pojmov objem a povrch a vedieť ich popísať vlastnými slovami
          • pochopiť význam jednotky objemu, poznať jednotky objemu, vedieť ich používať a navzájom premieňať
          • pochopiť význam jednotky povrchu, poznať jednotky povrchu, vedieť ich používať a navzájom premieňať
          • poznať sieť kvádra a kocky vo viacerých podobách
          • vedieť narysovať obraz kvádra a kocky vo voľnom rovnobežnom premietaní
          • v úlohách vie prakticky aplikovať získané vedomosti
          • vedieť vo svojom okolí objaviť predmety tvaru kocky a kvádra a telies zložených z kvádrov a kociek

          Dosiahnuté postoje

          • dokáže objavovať vo svojom okolí priestorové telesá
          • v praxi vie rozlíšiť pojmy objem a povrch telesa
          • experimentuje, ochotne používa odhad
          • aktívne sa podieľa na rozvíjaní vlastnej priestorovej predstavivosti
          • ochotne robí náčrty, využíva svoje vedomosti pri riešení úloh z praxe

          Obsahový štandard:

          • Niektoré spôsoby zobrazovania priestoru (voľné rovnobežné premietanie, perspektíva)
          • Obrazy kocky a kvádra vo voľnom rovnobežnom premietaní, viditeľnosť hrán.
          • Telesá zložené z kvádrov a kociek, ich znázorňovanie, nárys, pôdorys a bokorys. Úlohy na rozvoj priestorovej predstavivosti (+ príklady jednoduchých a zložitejších telies v reálnom živote ako propedeutika)
          • Sieť kvádra a kocky
          • Kocka a kváder v praxi
          • Premena jednotiek objemu: m3, dm3, cm3, mm3, hl, l, dl, cl, ml.
          • Jednotky objemu
          • Objem kvádra a kocky.
          • Povrch kvádra.
          • Povrch kocky.

          Výkonový štandard:

          • Vedieť načrtnúť a narysovať obraz kvádra a kocky vo voľnom rovnobežnom premietaní.
          • Vyznačiť na náčrte kvádra a kocky ich viditeľné a neviditeľné hrany a ich základné prvky.
          • Načrtnúť a narysovať sieť kvádra a kocky.
          • Zostavovať a zhotoviť náčrt telies skladajúcich sa z kvádrov a kociek.
          • Kresliť nárys, bokorys, pôdorys zostavených telies z kvádrov a kociek.
          • Vedieť opísať a samostatne načrtnúť sieť kvádra a kocky.
          • Poznať vzťah 1liter = 1dm3 a vedieť premieňať základné jednotky objemu.
          • Riešiť primerané slovné úlohy na výpočet objemu a povrchu kvádra a kocky s využitím premeny jednotiek objemu a obsahu.

          Metódy a formy práce:

          Hodnotenie:

          Prierezové témy:

          Medzipredmetové vzťahy:

          riešenie úloh

          problémový výklad

          práca s literatúrou (učebnicou)

          skupinová práca

          samostatná práca

          práca vo dvojiciach

          projektová metóda

          priebežné individuálne skúšanie

          hodnotenie známkou

          aktivita žiakov

          samostatná práca

          písomné skúšanie

           

          Enviromentálna výchova

          Dopravná výchova

           

           

           

          Slovenský jazyk

          Výtvarná výchova

          Fyzika

           

           

          Tematický celok č.4: Pomer. Priama a nepriama úmernosť

          Počet vyučovacích hodín: 27 hod. + 3 hod.

          Pomer, priama a nepriama úmernosť rozširuje vedomosti žiakov o pojmy pomer, postupný pomer, prevrátený pomer, zmena hodnoty v danom pomere, rozdelenie hodnoty v danom pomere, priama a nepriama úmernosť, mierka mapy a plánu. Kladie sa dôraz na aplikáciu získaných vedomostí v úlohách z reálneho života, hľadanie súvislostí medzi matematickými poznatkami a reáliami.

          Kompetencie, ktoré má žiak získať:

          • rieši modelovaním a výpočtom situácie vyjadrené pomerom, pracuje s mierkou máp a plánov
          • pozná meracie prostriedky a ich jednotky, vie ich samostatne používať aj pri praktických meraniach.
          • zostavuje tabuľky priamej a nepriamej úmernosti, dopĺňa chýbajúce údaje na základe objaveného pravidla
          • objavuje a rieši úlohy z praxe na priamu a nepriamu úmernosť
          • hľadá súvislosti medzi nadobudnutými vedomosťami a realitou

          Dosiahnuté postoje

          • je si vedomý toho, že pomer a mierka sú veľmi blízke dennému životu
          • získava pozitívny vzťah k tvorivému prístupu k údajom
          • získava istotu a kladný vzťah k využívaniu priamej a nepriamej úmernosti pri riešení bežných úloh zo života
          • vytvára si náklonnosť k využívaniu grafických prostriedkov na vyjadrenie kvantitatívnych súvislostí

          Obsahový štandard:

          • Pomer, rozdeľovanie celku v danom pomere.
          • Pomer, zmenšenie/zväčšenie celku v danom pomere.
          • Porovnávanie pomerom
          • Precvičme si pomer - IKT
          • Mierka mapy a plánu
          • Priama a nepriama úmernosť.
          • Jednoduchá trojčlenka (aj zložená)
          • Riešenie slovných úloh
          • Riešenie slovných úloh s praktickou tematikou
          • Graf priamej a nepriamej úmernosti.
          • Znázornenie priamej a nepriamej úmernosti graficky.

          Výkonový štandard:

          • Vedieť vysvetliť pojmy: pomer, prevrátený pomer, postupný pomer. Zväčšiť, resp. zmenšiť dané číslo (hodnotu, celok) v danom pomere. Chápať postupný pomer ako skrátený zápis jednoduchých pomerov. Vedieť zapísať a upraviť postupný pomer. Vedieť zapísať  a upraviť daný pomer.
          • Deliť dané množstvo (číslo, celok) v danom pomere.
          • Riešiť primerané jednoduché slovné úlohy na pomer rôzneho typu a praktické úlohy s použitím mierky mapy a plánu.
          • Riešiť úlohy s využitím vzťahu v priamej a nepriamej úmernosti.
          • Riešiť úlohy z praxe na priamu a nepriamu úmernosť.
          • Riešiť úlohy jednoduchou (aj zloženou) trojčlenkou.
          • Vedieť zvoliť vhodnú pravouhlú sústavu súradníc v rovine.
          • Vyznačiť body v pravouhlej sústave súradníc v rovine.
          • Vedieť určiť súradnice daného bodu zobrazeného v pravouhlej sústave súradníc.
          • Vedieť znázorniť graf priamej, resp. nepriamej úmernosti v pravouhlej sústave súradníc (znázorniť priamu a nepriamu úmernosť graficky). Čítať údaje z grafu priamej a nepriamej úmernosti a vedieť ich použiť pri výpočte. Vedieť určiť druhú súradnicu bodu, ktorý leží na grafe. Určiť koeficient priamej a nepriamej úmernosti.

          Metódy a formy práce:

          Hodnotenie:

          Prierezové témy:

          Medzipredmetové vzťahy:

          rozhovor

          riešenie úloh

          problémový výklad

          práca s literatúrou (učebnicou)

          samostatná práca

          projektová metóda

          práca s internetom

          práca s informáciami

          priebežné individuálne skúšanie

          hodnotenie známkou

          aktivita žiakov

          samostatná práca

          písomné skúšanie – 3. školská písomná práca

           

          Mediálna výchova

          Enviromentálne výchova

          Multikultúrna výchova

          Ochrana života a zdravia

           

           

           

          Slovenský jazyk

          Fyzika

          Chémia

           

           

           

          Tematický celok č.5: Kombinatorika – riešenie úloh

          Počet vyučovacích hodín: 16 hod. + 4 hod.

          Tematický okruh Kombinatorika – riešenie úloh vedie žiakov k získavaniu a prehlbovaniu skúseností s organizáciou konkrétnych súborov prvkov podľa ľubovoľného a podľa vopred určeného kritéria. Stimuluje kombinatorické a kritické myslenie žiakov. Učí žiakov analyzovať úlohu z hľadiska stratégie riešenia, nájsť optimálny spôsob zápisu riešenia. Súčasťou tohto okruhu je propedeutika variácií a permutácií s opakovaním a bez opakovania.

          Kompetencie, ktoré má žiak získať:

          • prostredníctvom hier a manipulatívnych činností získa skúsenosti s organizáciou konkrétnych súborov predmetov podľa zvoleného ľubovoľného a podľa vopred daného určitého kritéria
          • vie z daného počtu prvkov vybrať skupinu s určitým počtom prvkov podľa určeného pravidla a vypočítať počet možností výberu
          • vie použiť vhodnú stratégiu na zistenie všetkých riešení a efektívny spôsob zápisu všetkých možných riešení daného problému
          • získa skúsenosť s prácou a organizáciou v konkrétnych súboroch predmetov.
          • rieši rôzne, primerané a jednoduché kombinatorické úlohy.

          Dosiahnuté postoje

          • iný spôsob vnímania okolitej skutočnosti
          • uspokojenie nad ovládaním ďalšieho prostriedku riešenia úloh
          • uspokojenie nad novým pohľadom na realitu
          • spokojnosť nad novou možnosťou zachytávania kvantifikácie reality
          • sebavedomie pri riešení praktických úloh.

          Obsahový štandard:

          • Úlohy na tvorbu skupín predmetov a ich počte z oblasti rôznych hier, športu a z rôznych oblastí života (propedeutika variácií).
          • Kombinatorika a číslice
          • Rôzne spôsoby vypisovania na jednoduchých úlohách (bez podmienok, využiť pravidlo súčtu). Objavovanie možnosti a zákonitosti.
          • Kombinatorika a abeceda
          • Pravidlo súčinu. Úlohy s podmienkami (propedeutika základných modelov kombinatoriky).
          • Riešenie jednoduchých kombinatorických úloh rôznymi metódami (stromový diagram, stromový graf), príprava tabuliek, systematické vypisovanie možností).
          • Kombinatorika- slovné úlohy
          • Kombinatorika a futbal

          Výkonový štandard:

          Vypisovať všetky možnosti podľa určitého systému. Tvoriť systém (strom logických možností) na vypisovanie všetkých možností. Objavovať spôsob tvorenia všetkých možných riešení (objavovať podstatu daného systému vo vypisovaní možností). Určiť spoločnú matematickú podstatu v úlohe a počte všetkých možných usporiadaní. Vedieť z daného počtu prvkov vybrať menší počet prvkov, tieto vybrané prvky usporiadať a určiť počet takto vybraných a usporiadaných prvkov (bez opakovania aj s opakovaním). Vedieť z daného počtu prvkov vybrať usporiadanú skupinu prvkov menšiu ako je daný počet a určiť počet takto usporiadaných skupín prvkov. Získať skúsenosť s prácou a organizáciou v konkrétnych súboroch predmetov. Riešiť rôzne primerané a jednoduché kombinatorické úlohy. Zhromažďovať, triediť a systematicky vytvárať všetky možné riešenia. Vedieť vypočítať kombinatorické úlohy podľa pravidla súčinu a pomocou názoru. Znázorniť dáta, údaje v tabuľke a stromovým diagramom (grafom).

          Metódy a formy práce:

          Hodnotenie:

          Prierezové témy:

          Medzipredmetové vzťahy:

          rozhovor

          riešenie úloh

          práca s literatúrou (učebnicou)

          samostatná práca

          projektová metóda

          práca s internetom

          práca s informáciami

          priebežné individuálne skúšanie

          hodnotenie známkou

          aktivita žiakov

          samostatná práca

          písomné skúšanie – 4. školská písomná práca

           

          Dopravná výchova

          Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

          Osobný a sociálny rozvoj

          Multikultúrna výchova

           

          Telesná a športová výchova

          Slovenský jazyk

          Informatika

           

           

          7.    Spôsob hodnotenia predmetu

          Matematika má viesť žiakov k získaniu a rozvíjaniu zručností súvisiacich s procesom učenia sa, k aktivite na vyučovaní a k racionálnemu, samostatnému učeniu sa. Má podporiť a upevňovať kladné morálne a vôľové vlastnosti žiakov, ako je samostatnosť, rozhodnosť, vytrvalosť, húževnatosť, sebakritickosť, kritickosť, cieľavedomá sebavýchova a sebavzdelávanie, dôvera vo

          vlastné schopnosti a možnosti, systematickosť pri riešení úloh.

          V predmete matematika je potrebné, aby žiak vedel využívať nápaditosť, intuíciu, pochopil pojmy a dával ich do vzťahov, vedel používať základné matematické operácie, kombinatorické poznatky, vedel evidovať, experimentovať, konštruovať, odhadovať, zovšeobecňovať, mal predstavivosť, vedel riešiť slovné úlohy, úlohy geometrického charakteru, použitím kalkulačky by si mal uľahčiť niektoré namáhavé výpočty a sústrediť sa na podstatu riešeného problému. Matematika sa podieľa na rozvíjaní schopností žiakov používať prostriedky IKT na vyhľadávanie, spracovanie, uloženie a prezentáciu informácií.

          V neposlednom rade treba na hodinách matematiky klásť dôraz na čítanie s porozumením, bez ktorého by vzdelávací proces nebol efektívny.

          Klasifikácia zahŕňa nasledovné formy a metódy overovania požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov:

          • priebežné individuálne skúšanie
          • slovné hodnotenie
          • hodnotenie známkou, bodmi/ústna odpoveď, prezentácia projektu
          • aktivita žiakov
          • samostatná práca
          • písomné skúšanie - vstupná previerka, výstupná previerka, 4 štvrťročné práce,
          • krátke písomné práce na začiatku vyučovacej hodiny ako spätná väzba
          • mimoškolská aktivita (krúžky, matematické súťaže, ...)

           

          Výchovno-vzdelávacie výsledky žiaka sa v matematike klasifikujú podľa nasledovných kritérií:

          Stupňom 1 – výborný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 90%. Pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a praktické činnosti. Samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí. Chápe vzťahy medzi prírodnými javmi, zákonitosťami a teóriami. Myslí logicky správne, zreteľne sa u neho prejavuje samostatnosť a tvorivosť. Jeho ústny a písomný prejav je správny, presný a výstižný. Výsledky jeho činnosti sú kvalitné. Vie zhodnotiť a porovnať kvalitu rôznych postupov riešenia problémov a diskutovať o správnosti, kvalite a efektívnosti daných riešení. Svoje vedomosti a zručnosti vie prezentovať na zodpovedajúcej úrovni.

          Stupňom 2 – chválitebný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 75%. Pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a praktické činnosti. Pri riešení teoretických úloh a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí postupuje samostatne, len s malými podnetmi od učiteľa. Myslí správne, v jeho myslení sa prejavuje logika a tvorivosť. Vie analyzovať predložené problémy a samostatne navrhnúť primeraný postup na ich riešenie. Vie zhodnotiť a porovnať kvalitu rôznych postupov riešenia problémov. Svoje znalosti a zručnosti vie prezentovať na zodpovedajúcej úrovni.

          Stupňom 3 – dobrý sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50%. Osvojené vedomosti a zručnosti interpretuje samostatne s občasnými usmerneniami vyučujúceho. Jeho myslenie je takmer vždy správne a tvorivosť sa prejavuje len s usmernením vyučujúceho. Ústny a písomný prejav je čiastočne správny. Jeho kvalita výsledkov je dobrej úrovni.

          Stupňom 4 – dostatočný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu žiak ovláda aspoň na 25 %. Pri vykonávaní požadovaných intelektuálnych a praktických činností je málo pohotový. Osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh zvládne iba za aktívnej pomoci vyučujúceho. Jeho logika myslenia je na nižšej úrovni a myslenie nie je tvorivé.

          Stupňom 5 – nedostatočný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu žiak ovláda na menej ako 25 %. Vedomosti a zručnosti požadované vzdelávacími štandardmi si neosvojil, má v nich závažné nedostatky, a chyby nevie opraviť ani s pomocou vyučujúceho. Neprejavuje samostatnosť v myslení.

    • Kontakty

      • Základná škola s materskou školou Jána Vojtaššáka Zákamenné
      • +421 43 55 92 320 Riaditeľ školy - 0905 793 731 Mgr. Marta Šalatová riaditel@zszakamenne.sk Sekretariát - 0908 855 113 skola@zszakamenne.sk ZRŠ pre I. stupeň - 0918 941 979 PaedDr. Marcela Bolibruchová, PhD. zrs1@zszakamenne.sk ZRŠ pre II. stupeň - 0948 252 756 Mgr. Ivana Čičová zrs2@zszakamenne.sk ZRŠ pre MŠ - 0947 964 279 Mgr. Monika Sivčáková zrs-ms@zszakamenne.sk MŠ Ústredie - 0947 959 770 MŠ Oravice - 0908 945 260 ZŠS (jedáleň) - 0907 656 591 (prihlasovanie/odhlasovanie obedov) Vedúca ŠJ ZŠ: Kurňavková Ivana Vedúca ŠJ MŠ: Jakubčeková Ľudmila jedalen@zszakamenne.sk
      • Ulica Špitál 967/4 029 56 Zákamenné Slovakia
      • 36140783
      • 2021390822
      • Úhrada stravy v ŠJ: SK92 5600 0000 0040 4136 2006 Úhrada školného v materskej škole: SK75 5600 0000 0040 4136 9005
    • Prihlásenie