• O predmete

        • Stupeň vzdelávania: ISCED 2 – sekundárne vzdelávanie

          Ročník:    5. – 7. ročník

          Školský rok:       2010/2011

          Vyučujúci:          Mgr. Marta Šalatová

           

          Časová dotácia:

          Variant

          5. ročník

          klasický

          6. ročník

          klasický

          6. ročník

          jazykový

          7. ročník

          klasický

          7. ročník

          jazykový

          7. ročník

          prírodovedný

          Štátny vzdelávací program

          0,5

          0,5

          0,5

          0,5

          0,5

          0,5

          Školský vzdelávací program

          0,5

          0

          0

          0

          0

          0,5

          Spolu

          1

          0,5

          0,5

          0,5

          0,5

          1

           
          Učebné zdroje:
          • Štátny vzdelávací program ISCED2 – príloha 2
          • M. Varga, A. Hrušecká: Tvorivá informatika (1. zošit s internetom), SPN - Mladé letá, 2006
          • Ľ. Salanci: Tvorivá informatika (1. zošit o obrázkoch), SPN- Mladé letá, 2005
          • A. Blaho, I. Kalaš: Tvorivá informatika (1. zošit z programovania), SPN- Mladé letá, 2005
          • A. Blaho, Ľ. Salanci: Tvorivá informatika (1. zošit o práci s textom), SPN – Mladé letá, 2007
          • I. Kalaš, M. Winczer: Tvorivá informatika (Informatika okolo nás), SPN – Mladé letá, 2007
          • I. Kalaš, D. Bezáková: Tvorivá informatika (1. zošit o číslach a tabuľkách), SPN – Mladé letá 2009
          • internetové zdroje (v učebniciach, www.infovek.sk www.edi.fmph.uniba.sk, www.modernyucitel.net, www.bezpecnenainternete.sk, www.hoax.cz, www.eduxe.sk, www.google.sk, www.minedu.sk)

           

          CHARAKTERISTIKA PREDMETU:

          Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

          Poslaním vyučovania informatiky je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy.

          Systematické základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme.

          Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

           

          CIELE PREDMETU

          Cieľom vyučovania informatiky na 2. stupni ZŠ je sprístupniť základné pojmy a techniky používané pri práci s údajmi a pri tvorbe algoritmov a výpočtových procesov. Podobne ako matematika aj informatika v spojení s informačnými technológiami vytvára platformu pre všetky ďalšie predmety. V predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

          Výchovno-vzdelávací proces na 2. stupni základnej školy smeruje k tomu, aby žiaci:

          • sa oboznámili s pojmami údaj a informácia, s rôznymi typmi údajov, s ich zbieraním, uchovávaním, zobrazovaním, spracovaním a prezentovaním.
          • rozumeli pojmom algoritmus a program (formálny zápis automatizovaného spracovania údajov);
          • sa oboznámili so systémami na spracovanie údajov – z pohľadu ich architektúry (počítač, prídavné zariadenia, médiá, komunikácie) a logickej štruktúry (napr. operačný systém);
          • si rozvíjali schopnosť algoritmizovať zadaný problém, rozvíjali si programátorské zručnosti, naučili sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov, naučili sa efektívne vyhľadávať informácie uložené na CD alebo na sieti a naučili sa komunikovať cez sieť;
          • nadobudli schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (t. j. schopnosť realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém), rozvíjali si formálne a logické myslenie, naučili sa viaceré metódy na riešenie problémov.
          • rozvíjali si svoje schopnosti kooperácie a komunikácie  (naučili sa spolupracovať v skupine pri riešení problému, verejne so skupinou o ňom diskutovať a referovať);
          • rozvíjali si svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritickosť a snažili sa o sebavzdelávanie;
          • naučili sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopili sociálne, etické a právne aspekty informatiky.

           

          OBSAH A ŠTANDARDY PREDMETU

          Návrh vzdelávacieho obsahu pre 2. stupeň základnej školy

          Vzdelávací obsah informatiky v Štátnom vzdelávacom programe je rozdelený na päť tematických okruhov:

          • Informácie okolo nás
          • Komunikácia prostredníctvom IKT
          • Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie
          • Princípy fungovania IKT
          • Informačná spoločnosť

           

          Učivo v tematickom okruhu Informácie okolo nás je kľúčové aj pre nižšie sekundárne vzdelávanie. Pojem informácia, typy informácií (textová, multimediálna, atď.), aplikácie na spracovávanie špecifických informácií sú veľmi dôležité pre pochopenie mechanizmov pri riešení najrôznejších problémov pomocou, resp. prostredníctvom IKT. Žiaci by sa už od prvej triedy mali učiť pracovať so základnými počítačovými aplikáciami, aby

          1. vedeli základné postupy pri práci s textom a jednoduchou prezentáciou,
          2. vedeli vytvárať jednoduché tabuľky a grafy,
          3. získali ďalšie zručnosti kreslenia v grafickom prostredí a spracovávaní grafických informácií,
          4. porozumeli nahrávaniu a prehrávaniu zvukov a videí,
          5. prostredníctvom didaktických hier, edukačných prostredí a encyklopédií pochopili využitie IKT v iných predmetoch,
          6. pomocou IKT dokázali realizovať čiastkové úlohy a výstupy z projektového vyučovania.

          Pojmy:

          • typy informácií, reprezentácia, bit, bajt
          • formátovanie textu, nadpisy, odrážky, obrázky v texte
          • grafická informácia, fotografia, animácia
          • informácie v tabuľkách, bunka, vzťahy medzi bunkami, grafy
          • úprava zvukov, hudobný formát, prehrávanie a vytváranie videa
          • prezentácia, snímka, prezentačný program, prezentácia na webe
          • encyklopédia, odkazy

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • vytvorenie plagátu, vizitky, pozvánky
          • úprava fotografií, koláž, texty v obrázkoch
          • vytvorenie alebo prerozprávanie príbehu ako prezentácia
          • hľadanie slova, pojmu v tabuľke, v dokumente, v encyklopédii, hľadanie titulu v  elektronickej knižnici
          • edukačné prostredia pre iné predmety (napr. dynamická geometria, fyzikálne experimenty, práca s mapami, trenažéry pre cudzí jazyk)

          Obsahový štandard

          Typy informácií, reprezentácia, bit, bajt. Formátovanie textu, nadpisy, odrážky, obrázky v texte. Grafická informácia, fotografia, animácia. Informácie v tabuľkách, bunka, vzťahy medzi bunkami, grafy. Úprava zvukov, hudobný formát, prehrávanie a vytváranie videa. Prezentácia, snímka, prezentačný program, prezentácia na webe. Encyklopédia.

          Výkonový štandard

          Žiak

          • Dokáže vytvoriť plagát, vizitku, pozvánku.
          • Vie upraviť fotografiu, koláž, texty v obrázkoch.
          • Dokáže graficky prezentovať výsledky prieskumu
          • Dokáže vytvoriť prezentáciu a pozná zásady správneho prezentovania.
          • Dokáže hľadať slovo, pojem v tabuľke, v dokumente, v encyklopédii.
          • Dokáže hľadať titul v elektronickej knižnici.
          • Pozná edukačné prostredia pre iné predmety (napr. dynamická geometria, fyzikálne experimenty, práca s mapami, trenažéry pre cudzí jazyk)

           

          Ďalší tematický okruh Komunikácia prostredníctvom IKT  sa venuje využitiu nástrojov internetu na komunikáciu na vlastné učenie sa a aj na riešenie školských problémov, na získavanie a sprostredkovanie informácií. Žiaci

          1. by sa mali naučiť pracovať s elektronickou poštou,
          2. by mali pochopiť spôsob a mechanizmy vyhľadávania informácií na internete,
          3. by mali získať základné vedomosti o priamej komunikácii prostredníctvom IKT (rozhovory, okamžité správy),
          4. by mali poznať niektoré základné postupy pri využívaní internetu v informačnej spoločnosti (cestovný poriadok, mapy, internetový obchod),
          5. by si mali uvedomovať bezpečnostné riziká pri práci s internetom.

          Pojmy:

          • elektronická pošta, adresár príjemcov, príloha správy
          • webová adresa, katalógy, portály, vyhľadávače
          • rozhovor (chat), okamžitá správa (ICQ)

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • formátovanie emailovej správy
          • školský web, weby inštitúcií, edukačný portál, vyhľadávanie pomocou google
          • rozhovor (chat) so spolužiakmi v triede, okamžité správy so spolužiakmi a učiteľom
          • prechádzanie a hľadanie v internetovom obchode (knihy, filmy, hudba, elektronika, hračky).

          Obsahový štandard

          Interaktívna a neinteraktívna komunikácia. Adresár príjemcov, príloha správy. Webová adresa, katalógy, portály, vyhľadávače.

          Výkonový štandard

          Žiak

          • Dokáže poslať emailovú správu s prílohou, plnohodnotne využíva možnosti poštového klienta, pozná správnu formu správy.
          • Pozná školský web, vyhľadávanie informácií na internete pomocou vyhľadávacích strojov a katalógov.
          • Vie používať niektorý z nástrojov na interaktívnu komunikáciu, pozná nástroje netikety.
          • Pozná online služby e-spoločnosti

           

          V tematickom okruhu Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie sa žiaci zoznámia so špecifickými postupmi riešenia problémov prostredníctvom IKT. Zoznámia sa s pojmami ako algoritmus, program, programovanie. Najväčším prínosom tohto okruhu bude to, že žiaci získajú základy algoritmického myslenia a schopnosť uvažovať nad riešením problémov pomocou IKT. Naučia sa uvažovať nad rôznymi parametrami efektívnosti rôznych riešení problémov, naučia sa rôzne postupy a mechanizmy pri riešení úloh z rôznych oblastí.

          Pojmy:

          • postup riešenia, etapy riešenia problémov
          • programovací jazyk, elementárny príkaz, postupnosť, procedúra, cyklus
          • zložitosť riešenia problému

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • v detskom programovacom prostredí riešenie úloh s opakovaním nejakých činností, zoskupovanie častí riešenia do procedúr
          • porovnanie času trvania rôznych riešení problému

          Obsahový štandard

          Postup riešenia, formálny zápis riešenia, etapy riešenia problémov. Programovací jazyk, elementárny príkaz, postupnosť, cyklus, procedúra, parametre, premenná, hodnota, priradenie. Zložitosť riešenia problému.

          Výkonový štandard

          Žiak

          • Dokáže zapisovať a interpretovať postupy do formálneho zápisu (napríklad zápis matematických algoritmov, algoritmus na jednoduché zašifrovanie textu)
          • Demonštruje v detskom programovacom prostredí riešenie úloh s opakovaním nejakých činností, zapamätávanie výpočtov do premenných, zoskupovanie častí riešenia do procedúr
          • Dokáže porovnať čas trvania rôznych riešení problému

           

          Tematický okruh Princípy fungovania IKT sa venuje popisu a pochopeniu mechanizmov informačných a komunikačných technológií. Žiaci by sa mali zoznámiť s princípmi fungovania

          1. jednoduchého hardvéru,
          2. rôznych oblastí určenia softvéru,
          3. úlohami operačných systémov (napr. práca so súbormi a priečinkami),
          4. lokálnej siete a internetu.

          Pojmy:

          • vstupno/výstupné zariadenia, skener
          • oblasti aplikácií softvéru
          • operačný systém, používateľ, prihlasovanie do systému, správca úloh
          • priečinok, disk, CD, usb-pamäťový kľúč, archív
          • lokálna sieť, zdieľanie súborov v triede
          • princípy fungovania internetu, adresa, doména, IP, http, ftp, smtp
          • formáty súborov

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • porovnávanie periférií podľa ich určenia a kapacít
          • práca so skenerom, jednoduché princípy fungovania skenera
          • naštartovanie operačného systému, prihlásenie a odhlásenie používateľa
          • spúšťanie naraz viac aplikácií, sledovanie behu aplikácií v správcovi úloh
          • ukladanie informácií na rôzne média, porovnanie kapacít a rýchlosti ukladania
          • vytváranie archívov, výber z archívu, rozbaľovanie archívu
          • práca so súbormi v lokálnej sieti triedy
          • logické princípy fungovania internetu, zisťovanie IP čísla počítača
          • skúmanie rozdielov rôznych formátov súborov

          Obsahový štandard

          Hardvér, softvér. Oblasti aplikácií softvéru. Formáty súborov. Operačný systém, používateľ, prihlasovanie do systému, správca úloh. Priečinok, disk, CD, usb-pamäťový kľúč, archív. Lokálna sieť, zdieľanie súborov v triede. Princípy fungovania internetu, adresa, doména, IP, http, ftp, smtp.

          Výkonový štandard

          Žiak

          • Pozná určenie, parametre periférií,
          • Dokáže spúšťať naraz viac aplikácií
          • Pozná ukladanie informácií na rôzne média, vie porovnať kapacitu
          • Dokáže vytvoriť kompresiu, dekompresiu údajov.
          • Dokáže vykonať zálohovanie údajov.
          • Dokáže pracovať v lokálnej sieti.
          • Pozná logické princípy fungovania internetu, dokáže zistiť IP číslo počítača.
          • Pozná formát a typy súborov.

           

          Tematický okruh Informačná spoločnosť  sa nachádza v prieniku informatiky a občianskej výchovy. Zaoberá sa etickými, morálnymi a spoločenskými aspektmi informatiky.

          Oboznamuje s možnými rizikami a metódami na riešenie týchto rizík. Žiaci by mali

          1. sa oboznámiť s využitím IKT v najrôznejších oblastiach znalostnej spoločnosti,
          2. pochopiť, že používanie IKT si vyžaduje kritický a zvažujúci postoj k dostupným informáciám,
          3. viesť k zodpovednému používaniu interaktívnych médií – rozumieť rizikám, ktoré sa tu nachádzajú.

          Pojmy:

          • informačné technológie vo vedomostnej spoločnosti
          • riziká technológií, vírusy, antivírusové programy, hackeri
          • zásady bezpečnosti
          • platnosť, správnosť informácií, nebezpečný obsah
          • licencie programov, legálnosť používania, freeware, shareware
          • legálnosť použitia obrázkov a textov z internetu

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • ako pomáhajú počítače v praktickom živote a živote spoločnosti, ukážky jednoduchých aplikácií
          • ako vznikajú a ako sa šíria počítačové vírusy, ako sa odhaľujú a odstraňujú
          • kto, prečo a ako pácha počítačovú kriminalitu, čo môže spôsobiť
          • rozdiel v používaní a šírení rôznych programov z pohľadu legálnosti
          • diskusia na tému používania obrázkov, textov a hudby stiahnutých z internetu, autorské  práva

          Obsahový štandard

          Informačné technológie v znalostnej spoločnosti. Riziká technológií, vírusy, antivírusové programy. Zásady bezpečnosti. Platnosť, správnosť informácií, nebezpečný obsah. Licencie programov, legálnosť používania, freeware, shareware. Legálnosť použitia obrázkov a textov z internetu.

          Výkonový štandard

          Žiak

          • Pozná využitie informačných a komunikačných technológií v znalostnej spoločnosti (bankovníctvo, zdravotníctvo, doprava, umenie... ).
          • Chápe ako sa šíria počítačové vírusy, ako sa odhaľujú a odstraňujú, pozná spôsoby bezpečnosti na internete a ochrany počítača.
          • Pozná riziko počítačovej kriminality a jej dopady.
          • Dokáže posúdiť spoľahlivosť získaných informácií.
          • Vie čo sú autorské práva, legálny a nelegálny softvér, pozná rozdiel v používaní a šírení programov s rôznymi stupňami licencií.
    • Kontakty

      • Základná škola s materskou školou Jána Vojtaššáka Zákamenné
      • +421 43 55 92 320 Riaditeľ školy - 0905 793 731 Mgr. Marta Šalatová riaditel@zszakamenne.sk Sekretariát - 0908 855 113 skola@zszakamenne.sk ZRŠ pre I. stupeň - 0918 941 979 PaedDr. Marcela Bolibruchová, PhD. zrs1@zszakamenne.sk ZRŠ pre II. stupeň - 0948 252 756 Mgr. Ivana Čičová zrs2@zszakamenne.sk ZRŠ pre MŠ - 0947 964 279 Mgr. Monika Sivčáková zrs-ms@zszakamenne.sk MŠ Ústredie - 0947 959 770 MŠ Oravice - 0908 945 260 ZŠS (jedáleň) - 0907 656 591 (prihlasovanie/odhlasovanie obedov) Vedúca ŠJ ZŠ: Kurňavková Ivana Vedúca ŠJ MŠ: Jakubčeková Ľudmila jedalen@zszakamenne.sk
      • Ulica Špitál 967/4 029 56 Zákamenné Slovakia
      • 36140783
      • 2021390822
      • Úhrada stravy v ŠJ: SK92 5600 0000 0040 4136 2006 Úhrada školného v materskej škole: SK75 5600 0000 0040 4136 9005
    • Prihlásenie