• O predmetoch

        • 1.    Charakteristika predmetu

          Učebný predmet umožňuje rozvíjať a prehlbovať poznatky o živých organizmoch s dôrazom na vzájomné vzťahy organizmov a vzťahy k prostrediu, ako aj človeka k živým a neživým zložkám prostredia. Predmet je zameraný na chápanie živej a neživej prírody ako celku. To predstavuje poznanie konkrétnych prírodných celkov a život organizmov v ich životnom prostredí.

          Orientuje sa na prejavy života a vzájomné vzťahy organizmov, chápanie základných súvislostí živých a neživých zložiek prírody, ako výsledku vzájomného pôsobenia rôznych procesov. Vedie k schopnosti triediť informácie a poznatky, využívať ich v praktickom živote, rozvíjať aktívny a pozitívny vzťah k prírode, človeku a ochrane jeho zdravia.

          Základným štrukturálnym prvkom je špirálovité usporiadanie obsahu v jednotlivých ročníkoch a tematických celkoch. Poznatky sa rozvíjajú na základe princípu od vonkajších k vnútorným štruktúram vo vzájomných vzťahoch a súvislostiach.

          Učivo v 5. ročníku je usporiadané v nadväznosti na osvojené poznatky z nižšieho stupňa vzdelávania a skúsenosti žiakov z vnímania prírodných objektov, vzťahov organizmov a človeka v prírodnom prostredí. Štruktúra učiva je orientovaná na konkrétne prírodné celky, poznávanie jednotlivých organizmov v nich žijúcich, triedenie a zovšeobecňovanie poznatkov, s pozornosťou na potravové vzťahy a vzťahy k prostrediu, s postupným prechodom na pochopenie vnútorných štruktúr. Usporiadanie učiva vedie k postupnému poznávaniu zložitosti organizmov a postupne prehlbovať poznatky.

          Usporiadanie učiva v 7. ročníku nadväzuje na predchádzajúci učebný systém s rešpektovaním vzájomných súvislostí. Štruktúra učiva v 7. ročníku umožňuje plynulý prechod k pochopeniu človeka ako biologického objektu a na základe anatomicko-fyziologických poznatkov smeruje k pochopeniu princípov individuality, biologickej a sociálnej podstaty človeka, pochopeniu základných spoločenských vzťahov na základe etických noriem, v prospech ich rozvoja.

          Štruktúra učiva umožňuje pochopenie osvojovanie si zdravého životného štýlu a ochranu pred škodlivými vplyvmi.


          2.    Ciele učebného predmetu

          Ciele sú zamerané na poznávanie živej a neživej prírody ako celku, čo predstavuje:

          • Poznať a chápať život v prírodných celkoch a život organizmov v nich žijúcich.
          • Poznať väzby organizmov na životné prostredie v prejavoch života a vzájomných vzťahoch
          • ako súčastí celku.
          • Chápať základné súvislosti a vzťahy prírodných objektov, ako výsledok vzájomného pôsobenia prírodných procesov a javov.
          • Chápať základné biologické procesy vo väzbe na živé a neživé zložky prírody.
          • Viesť k schopnosti triediť informácie a osvojené poznatky a využívať v praktickom živote.

          3.    Výchovné a vzdelávacie stratégie na rozvoj kľúčových  spôsobilostí (kompetencií)

          • Kompetencie v oblasti prírodných vied:

          Poznávať živé organizmy a ich význam v prírode a pre život človeka. Chápať lesný, vodný, trávny, poľný ekosystém a ľudské obydlia ako životný priestor organizmov, poznať typických predstaviteľov podľa vonkajších znakov, životných prejavov a potravových vzťahov, zásady prevencie a spôsob ochrany pred škodlivými druhmi.

          Poznať základnú stavbu, funkcie a životné prejavy rastlinných a živočíšnych buniek, jednobunkových a mnohobunkových organizmov.

          Poznať základnú stavbu a funkcie sústav orgánov človeka, zásady starostlivosti prvej predlekárskej pomoci pri bežných poraneniach. Rozvíjať poznatky o činnosti ľudského tela, ako celostného systému z hľadiska ochrany zdravia a zdravého životného štýlu.

          Poznať zložky životného prostredia, ich vzájomný vzťah, význam pre podmienky života organizmov a človeka a faktory vplývajúce na kvalitu životného prostredia, zdravie a spôsob života človeka a organizmov, základné hľadiská ochrany životného prostredia a prírody.

           

          • v oblasti komunikačných schopností:

          Identifikovať a správne používať základné pojmy, objektívne opísať, vysvetliť alebo zdôvodniť základné znaky biologických objektov a procesov, podstatu procesov a vzťahov, vecne správne sa vyjadrovať verbálne, písomne a graficky k danej učebnej téme, vedieť využiť informačné a komunikačné zdroje, vyhľadávať, triediť a spracovávať informácie a dáta z rôznych zdrojov, zrozumiteľne prezentovať svoje poznatky, skúsenosti a zručnosti, vedieť spracovať jednoduchú správu z pozorovania na základe danej štruktúry, vedieť spracovať a prezentovať jednoduchý projekt so zameraním na ciele, metódy, výsledky a ich využitie.

           

          • v oblasti identifikácie problémov, navrhovania riešenia a schopnosti ich riešiť

          Riešiť úlohy zamerané na rozvoj porozumenia a aplikácie, navrhovať rôzne riešenia úloh, postupov a prístupov, rozvíjať schopnosti a zručnosti pri riešení praktických úloh, spracovávaní jednoduchých správ z pozorovaní a jednoduchých školských projektov, využívať tvorivosť a nápaditosť, samostatne tvoriť závery na základe zistení, skúmaní alebo riešení úloh, predpokladať a určiť príčinné súvislosti, pozorovať, experimentovať a odhadovať.

           

          • V oblasti sociálnych kompetencií:

          vyjadrovať svoje názory, postoje a skúsenosti, pracovať vo dvojiciach alebo v skupinách, vzájomne radiť a pomáhať, prezentovať a zhodnotiť výsledky svojej alebo skupinovej činnosti, hodnotiť vlastné výkony a pokroky v učení

           

          • V oblasti získavania, osvojovania a rozvíjania manuálnych zručností:

          používať správne postupy a techniky pri praktických činnostiach, dodržiavať pravidlá bezpečnosti a ochrany zdravia, využívať učebné, kompenzačné a iné pomôcky, rozvíjať zručnosti pri práci s prírodninami a pri terénnych pozorovaniach, aplikovať teoretické poznatky a skúsenosti v praktických podmienkach.

           

          • Sociálne a komunikačné kompetencie

          Výučba smeruje k tomu, aby žiaci mohli:

          • efektívne využívať informačné zdroje
          • používať odborný jazyk
          • prezentovať sami seba, svoje postoje, názory a vedomosti
          • zlepšovať svoj písomný, grafický a ústny prejav

           

          • Sociálne a personálne kompetencie

          Výučba smeruje k tomu, aby žiaci mohli:

          • rešpektovať názory iných a seba samého
          • tvorivo myslieť
          • skupinovou prácou dosiahnuť spoločný cieľ

           

          • Kompetencia riešiť problémy

          Výučba smeruje k tomu, aby žiaci mohli:

          • posudzovať riešenie daného problému z hľadiska jeho správnosti a efektívnosti
          • používať osvojené postupy pri samostatnej práci

           

          4.    Stratégie vyučovania - metódy a formy práce

              Pri voľbe vyučovacích metód a foriem prihliada učiteľ na usporiadanie obsahu vyučovania, vlastné činnosti a činnosti žiakov zacielené na dosiahnutie stanovených cieľov a kompetencií žiakov. Voľba metód závisí od obsahu učiva, cieľov vyučovacích hodín, vekových a osobitostí žiakov a materiálneho vybavenia.

           

          Z metód vyučovania sa uplatňujú:

          1. motivačné metódy  na vzbudenie záujmu žiakov o učebnú činnosť
            • motivačné rozprávanie /citové približovanie obsahu učenia/
            • motivačný rozhovor /aktivizovanie poznatkov a skúseností žiakov/
            • motivačný problém /upútanie pozornosti prostredníctvom nastoleného problému/
            • motivačná demonštrácia / vzbudenie záujmu pomocou ukážky/.
          2. expozičné metódy pri vytváraní nových poznatkov a zručností
            • rozprávanie /vyjadrovanie skúseností a aktívne počúvanie/
            • rozhovor /komunikácia formou otázok a odpovedí/
            • beseda/riešenie aktuálnych otázok celým kolektívom/
            • demonštračná metóda /demonštrácia obrazov, modelov, prírodnín/
            • pozorovanie
            • manipulácia s predmetmi /praktické činnosti, pokusy, experimentovanie, didaktická hra/
            • inštruktáž /vizuálne a auditívne podnety k praktickej činnosti, vedenie žiakov k pochopeniu slovného a písomného návodu/
          3. heuristická metóda/učenie sa riešením problémov založenom na vymedzení a rozbore problému, tvorbe a výberu možných riešení a vlastnom riešení/
          4. projektová metóda/riešenie projektu, komplexná praktická úloha, problém, téma, ktorej riešenie teoretickou aj praktickou činnosťou vedie k vytvoreniu určitého produktu/
          5. praktické aktivity /samostatná činnosť na základe inštruktáže/
          6. práca s knihou a textom /čítanie s porozumením, spracovanie informácií, učenie sa z textu, orientácia v štruktúre textu, vyhľadávanie, triedenie, využívanie podstatných informácií/
          7. aktivizujúce metódy
            • diskusia/vzájomná výmena názorov, argumentov, zdôvodňovanie za účelom riešenia  problému/
            • situačná metóda/riešenie problémového prípadu reálnej situácie so stretom záujmov/
            • didaktická hra/sebarealizačné aktivity na uplatnenie záujmov a spontánnosti/
            • kooperatívna vyučovanie/forma skupinového vyučovania založená na vzájomnej  závislosti členov heterogénnej skupiny/
          8. fixačné metódy
            • metódy opakovania a precvičovania učiva: ústne a písomné opakovanie, opakovanie využitím učebnice a literatúry, domáce úlohy

           

          Z organizačných foriem sa uplatňuje

          • vyučovacia hodina 

          /základného,motivačného,expozičného,fixačného,aplikačného,diagnostického typu/

          • terénne pozorovania
          • praktické aktivity
          • exkurzia /volí učiteľ podľa podmienok školy a regionálnych možností/

           

          5.    UČEBNÉ ZDROJE

          Hantabálová I., Uhereková M.: Biológia pre 5.ročník základných škôl, EXPOL PEDAGOGIKA, s.r.o., 2008

          Hantabálová I.: Pracovný zošit z biológie pre 5.ročník základných škôl, Mapa Slovakia, 2009

          Odborná literatúra, encyklopédie, atlasy, internet.

          6.    Obsah vzdelávania

          Tematické celky:

          Základné učivo ( 39 h)

          1. Príroda a život okolo nás 4 h
          2. Život v lese 11 h
          3. Život vo vode a na brehu 11 h
          4. Život na poliach a na lúkach 8 h
          5. Praktické cvičenia 5 h

          Rozširujúce učivo 19 h

          • Ekologická výchova + výberové témy budú zaradené do vyučovacieho procesu priebežne počas celého roka
          • Posilnenie tematických celkov

           

          Tematický celok

          Obsahový štandard

                 Výkonový štandard

          Prierezové témy

          Príroda a život okolo nás

          Poznávame prírodu

          Príroda a prírodniny.

          Metódy a prostriedky skúmania v biológii.

          • Rozlíšiť na príklade živú a neživú prírodninu.
          • Predviesť využitie lupy pri pozorovaní prírodniny.
          • Uviesť na príklade význam a využitie mikroskopu.
          • Ukázať na mikroskope okulár, objektív a zrkadlo.

          EV

          OaSR

          Život v lese

          Ako žije les

          Les. Štruktúra lesa.

          Život a zmeny lesa počas roka.

          • Uviesť príklad rastliny a živočícha žijúcich v lese.
          • Pomenovať podľa schémy vrstvy lesa.
          • Opísať zmeny lesa v ročných obdobiach.
          • Zostaviť príklad potravového reťazca lesných organizmov.

          OŽaZ

          Lesné dreviny

          Dreviny v lese.

          Ihličnaté a listnaté stromy.

          Kry.

          Poznávanie, život drevín počas roka.

          • Poznať základnú stavbu tela dreviny.
          • Rozlíšiť ihličnatý a listnatý strom.
          • Určiť názov ihličiny podľa šišky a vetvičky.
          • Určiť názov listnatého stromu podľa listu alebo plodu.
          • Rozlíšiť na ukážke strom a ker.
          • Pomenovať na ukážke dva lesné kry.

          OaSR

          Význam lesných drevín

          Význam drevín pre život v lese.

          • Uviesť význam stromov pre život organizmov a ľudí.
          • Uviesť význam krov pre život organizmov.
          •  Uviesť príklad živočícha živiaceho sa listami, semenami (plodmi) lesných drevín

          TPaPZ

          OŽaZ

          Lesné mikroorganizmy a nekvitnúce byliny

          Mikroskopické a nekvitnúce byliny v lese. Poznávanie, život počas roka.

          Význam pre život v lese.

          • Uviesť význam pôdnych baktérií v lese.
          • Vysvetliť prítomnosť zelených povlakov na stromoch.
          • Rozlíšiť na ukážke mach a papraď.
          • Poukázať na význam machov a papradí v lese.

          EV

          Lesné kvitnúce byliny

          Kvitnúce byliny v lese.

          Poznávanie, život počas roka.

          Význam pre život v lese.

          • Opísať základnú stavbu tela kvitnúcej byliny.
          • Poznať na ukážke tri lesné kvitnúce byliny.
          • Uviesť príklad jedovatej a liečivej rastliny.
          • Uviesť význam bylín pre život lesa.

           

          Lesné huby a lišajníky

          Huby a lišajníky v lese.

          Poznávanie jedlých a jedovatých húb, spolužitie stromov a húb.

          Pomoc pri otrave hubami.

          Význam v lese.

          • Poznať na ukážke dve jedlé a dve jedovaté huby.
          •  Uviesť zásady pomoci pri otrave hubami.
          • Rozpoznať na ukážke lišajník od iných organizmov.
          • Vysvetliť význam húb a lišajníkov v prírode.

          OŽaZ

          Lesné bezstavovce

          Lesné bezstavovce.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a životných prejavov.

          Význam v lese.

          • Poznať slimáka a dážďovku podľa vonkajších znakov.
          • Uviesť potravu slimáka a dážďovky.
          • Porovnať prijímanie potravy a spôsob pohybu slimáka a dážďovky.

           

          Iné lesné bezstavovce

          Lesné bezstavovce.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a životných prejavov.

          Význam v lese.

          • Rozlíšiť na ukážke križiaka, kliešťa a mravca.
          • Poznať možnosť nákazy kliešťom a odstránenie z kože.
          • Uviesť príklad potravy dvoch bezstavovcov.
          • Zdôvodniť význam bezstavovcov v lese a škodlivosť pri premnožení.
          • Vysvetliť na príklade inštinkt

           

          Lesné obojživelníky a plazy

          Lesné obojživelníky a plazy.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a životných prejavov.

          Význam v lese.

          • Poznať na ukážke skokana, jaštericu a vretenicu.
          • Rozlíšiť na ukážke obojživelníka a plaza.
          • Uviesť príklad potravy obojživelníka a plaza.

           

          Lesné vtáky

          Lesné vtáky

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a

          životných prejavov.

          Význam v lese.

          • Uviesť tri vtáky žijúce v lese.
          • Demonštrovať na príklade význam lesného dravého a spevavého vtáka v lese.
          • Uviesť príklad potravy dvoch lesných vtákov

           

          Lesné cicavce

          Lesné cicavce.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a

          životných prejavov.

          Význam v lese.

          • Pomenovať na ukážke lesné cicavce.
          •  Uviesť príklad bylinožravého, mäsožravého a všežravého cicavca.
          • Uviesť príklad potravy dvoch lesných cicavcov.
          • Demonštrovať na príklade význam cicavcov v lese.

           

          Život vo vode a na brehu

          Voda a jej okolie

          Voda a jej okolie.

          Význam kyslíka, teploty a čistoty vody pre život vodných organizmov.

          • Uviesť vlastnosti vody dôležité pre život organizmov.
          • Vysvetliť význam kyslíka pre vodné organizmy.
          • Uviesť príklad stojatej a tečúcej vody.
          • Uviesť príklad znečistenia vody a dôsledky pre život organizmov.

          EV

          Vodné rastliny

          Rastliny žijúce vo vode.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov.

          Význam planktónu a vodných zelených rastlín.

          • Vysvetliť význam mikroskopických rastlín pre život vo vode.
          • Poznať na ukážke bylinu žijúcu vo vode.
          • Vysvetliť škodlivosť premnoženia siníc pre zdravie človeka.
          • Vysvetliť príčinu premnoženia niektorých organizmy v stojatej vode v lete.

          OŽaZ

          Brehové rastliny

          Brehové rastlinstvo.

          • Poznať na ukážke jednu brehovú drevinu a bylinu.
          • Uviesť význam brehových drevín a bylín.

           

          Drobné vodné živočíchy

          Mikroskopické a drobné vodné živočíchy. Poznávanie podľa vonkajších znakov a životných prejavov, význam.

          • Uviesť význam vodných živočíšnych mikroorganizmov.
          • Poznať na ukážke nezmara.
          • Uviesť príklad potravy črievičky a nezmara.
          • Opísať spôsob obstarávania potravy nezmara.
          • Uviesť príklad vodného organizmu živiaceho sa planktónom.

           

          Vodné bezstavovce

          Vodné bezstavovce.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a životných prejavov, význam.

          • Poznať na ukážke vodného ulitníka a lastúrnika.
          • Poznať význam pijavice v medicíne.
          • Poznať na ukážke raka.
          • Zdôvodniť vplyv čistoty vody na život raka
          • Uviesť potravu pijavice.
          • Uviesť príklad potravy vodného bezstavovca.

          OŽaZ

          Hmyz žijúci vo vode a na brehu

          Hmyz žijúci vo vode a na brehu.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a

          životných prejavov, význam.

          • Poznať na ukážke jeden druh hmyzu žijúceho vo vode a jeden druh žijúceho na brehu.
          • Uviesť význam lariev hmyzu pre vodné živočíchy.

           

          Ryby

          Ryby.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a

          životných prejavov, význam.

          • Opísať na ukážke prispôsobenie kapra životu vo vode.
          • Uviesť príklad ryby žijúcej v stojatej a tečúcej vode.
          • Rozlíšiť potravu bylinožravej a dravej ryby.

           

          Obojživelníky a plazy vo vode a na brehu

          Živočíchy žijúce vo vode a na brehu. Poznávanie podľa vonkajších znakov a životných prejavov, význam.

          • Rozlíšiť na ukážke skokana a mloka.
          • Opísať život skokana vo vode a na brehu.
          • Uviesť príklad potravy skokana a užovky.
          • Rozlíšiť vretenicu a užovku podľa vonkajších znakov.

           

          Vodné vtáky

          Vodné vtáky.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a životných prejavov, význam.

          • Opísať prispôsobenie vtákov na plávanie, potápanie a brodenie.
          • Opísať spôsob prijímania potravy kačice a labute.
          • Uviesť príklad vtáka živiaceho sa drobnými živočíchmi v plytkej vode.
          • Uviesť príklad potravy dravého vodného vtáka.

           

          Vodné cicavce

          Vodné cicavce. ,

          Poznávanie podľa vonkajších znakov a životných prejavov, význam.

          • Uviesť význam plávacích blán a chvosta vydry a bobra.
          • Uviesť príklad potravy bobra a vydry.
          • Opísať spôsob stavania obydlia bobra.
          • Uviesť význam vodných cicavcov.

           

          Život na poliach a lúkach

          Lúky, pasienky, polia

          Polia, lúky, pastviny.

           Druhová rozmanitosť, vplyv ľudskej činnosti.

          • Rozlíšiť pole a lúku, zdôvodniť rozdiely.
          • Vysvetliť význam skupín drevín medzi lánmi polí.
          • Zdôvodniť nevhodnosť vypaľovania trávy.
          • Uviesť príklad živočícha, ktorého môže ohroziť rozoranie medzí a likvidácia remízok.

          EV

          Lúčne rastliny a huby

          Rastliny a huby na lúkach.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov, život počas roka, význam.

          • Poznať na ukážke tri lúčne byliny.
          • Pomenovať jednu liečivú lúčnu rastlinu.
          • Poznať hubu pečiarku podľa typických znakov.
          • Uviesť príklad živočícha živiaceho sa lúčnymi bylinami.
          • Uviesť význam lúčnych tráv.

           

          Obilniny a krmoviny

          Obilniny. Krmoviny.

          Poznávanie, život počas roka , význam pre výživu človeka a hospodárskych zvierat.

          • Poznať na ukážke a pomenovať pšenicu, ovos a kukuricu.
          • Uviesť príklady významu obilnín pre človeka.
          •  Uviesť príklad troch výrobkov z obilnín.
          • Poznať a pomenovať na ukážke ďatelinu.
          • Uviesť príklad krmoviny, ako potravy hospodárskych zvierat.
          • Vysvetliť význam „zeleného hnojenia“.

          OŽaZ

          Olejniny a okopaniny

          Olejniny a okopaniny

          Poznávanie, život počas roka , význam pre výživu človeka a hospodárskych zvierat.

          • Poznať na ukážke a pomenovať slnečnicu a repku.
          •  Porovnať význam slnečnice, repky a repy.
          • Poznať na ukážke a pomenovať ľuľok zemiakový.
          • Vysvetliť význam zemiakovej hľuzy pre človeka.

          OŽaZ

          Lúčne a poľné bezstavovce

          Bezstavovce žijúce na lúkach a poliach. Poznávanie podľa vonkajších znakov, život počas roka, význam.

          • Uviesť význam dážďovky pre kvalitu pôdy.
          • Poznať na ukážke dva druhy hmyzu žijúceho na lúke a poli.
          • Uviesť príklad hmyzu, ktorý po premnožení ohrozuje pestované rastliny na poli.

          OaSR

          Obojživelníky a plazy na lúkach a poliach

          Obojživelníky a plazy žijúce na lúkach a poliach.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov, život počas roka, význam.

          • Odlíšiť skokana a ropuchu podľa spôsobu pohybu.
          • Uviesť príklad potravy ropuchy.
          • Uviesť význam ropuchy a jašterice pre život na lúkach a poliach.

           

          Lúčne a poľné vtáky

          Vtáky žijúce na lúkach a poliach.

          Poznávanie podľa vonkajších znakov, život počas roka, význam.

          • Poznať na ukážke tri vtáky žijúce na lúke a poli.
          • Uviesť význam jarabice a bažanta pre život na poli.
          • Preukázať na príklade význam dravých vtákov pre život na poliach a lúkach.

           

          Lúčne a poľné cicavce

          Cicavce žijúce na lúkach a poliach. Poznávanie podľa vonkajších znakov, život počas roka, význam.

          • Poznať na ukážke tri cicavce žijúce na lúke a poli.
          •  Rozlíšiť zajaca a králika.
          • Usporiadať potravový vzťah hraboš, sokol, obilniny.
          • Uviesť dôsledky premnoženia hrabošov, myší a sysľov na poli.

           

          Ekologická výchova (RU)

          Základné pojmy

          Úvod do problematiky

          Ekológia, environmentalistika, životné prostredie

           

          • Naučiť sa  pochopiť základné pojmy ekológie

          EV

          Základné znaky života a rozmanitosť organizmov na Zemi

           

          Rozmanitosť druhov

          Ekosystémy

          • Prepojiť a uvedomiť si vzťahy v prírode

           

          EV

          Vzťahy medzi organizmami a prostredím

           

          Abiotické faktory

          Biotické faktory

          Vplyvy prostredia na človeka

          • Pochopiť význam vzťahov v prírode a dôležitosť vplyvu neživej prírody na živú
          • Spoznať vzťahy v prírode a uvedomiť si jej pestrosť

          OŽaZ

          Ochrana životného prostredia

           

          Ochrana prírody a krajiny

          Chránené územia na Slovensku

          • Uvedomiť si význam tvorby a ochrany životného prostredia
          • Rozvíjanie pozitívneho vzťahu k vlastnej práci a ochrane toho čo vytvorili
          •  Poznať krásy Slovenska a vedieť ich ochraňovať

          OŽaZ

          OaSR

          TPaPZ

          Biómy

          Hlavné biómy sveta

          • Poznať hlavné biómy sveta a vedieť ich charakterizovať

          MkV

          Výberové témy (RU)

          Poznávame rastliny a živočíchy

          Telo rastlín.

          Bezstavovce.

          Stavovce.

          • Popísať telo rastliny.
          • Rozdeliť živočíchy na bezstavovce a stavovce.
          • Poznať príklad na mäsožravého, bylinožravého a všežravého živočícha.

           

          Spoločenstvo organizmov a ekosystém

          Spoločenstvo.

          Umelý a prírodný ekosystém.

          • Vysvetliť pojem spoločenstvo, ekosystém.
          • Uviesť príklady na umelý a prírodný ekosystém.

           

          Vysokohorské rastliny a živočíchy

          Vysokohorské spoločenstvo.

          • Vymenovať 3 vysokohorské rastliny.
          • Uviesť ako sa tieto rastliny prispôsobili zmeneným životným podmienkam.
          • Vymenovať 3 druhy živočíchov žijúcich vo vysokohorskom prostredí.
          • Na príklade vysvetliť spôsob prispôsobenia sa týchto živočíchov vysokohorskému prostrediu.

           

          Vodný ekosystém

          Vodný ekosystém.

          Biologická rovnováha.

          • Vysvetliť význam organizmov pre vodný ekosystém.
          • Uviesť potravový reťazec vo vodnom ekosystéme.

           

          Trávnatý ekosystém

          Trávnatý ekosystém.

          Zásahy človeka do trávnatého ekosystému.

          • Uviesť potravový reťazec v trávnatom ekosystéme.
          • Uviesť pozitívny a negatívny vplyv zásahov človeka do trávnatého ekosystému.

          OžaZ

          PRAKTICKÉ AKTIVITY

          Odporúčané námety praktických aktivít v 5.ročníku

           

          • Pozorovanie vybraných rastlinných alebo živočíšnych objektov lupou a mikroskopom.
          • Pozorovanie drobnozrnka lupou a mikroskopom.
          • Poznávanie lesných bylín (podľa prírodnín, herbárových položiek, obrazov, atlasov a pod.).
          • Poznávanie a rozlišovanie jedlých a jedovatých húb.
          • Pozorovanie machu lupou alebo mikroskopom.
          • Pozorovanie schránok mäkkýšov lupou, rozlíšenie ulity a lastúry.
          • Pozorovanie vonkajších znakov a spôsob pohybu rýb v akváriu.
          • Poznávanie poľných a lúčnych rastlín a živočíchov (v životnom prostredí, podľa atlasu, obrazov, herbárových položiek, trvalých preparátov, a pod.).

          Námety na samostatné pozorovania (krátkodobé, dlhodobé)

           

          • Stopy živočíchov v lese.
          • Život listnatých a ihličnatých drevín počas roka.
          • Hniezdenie vtákov.
          • Vonkajšie znaky a prejavy života vodných mäkkýšov v akváriu.
          • Vplyv znečistenej vody na vodné mikroorganizmy.
          • Rast obilniny od siatia po žatvu.
          •  Rast ľuľka zemiakového od sadenia po zber hľúz.

          Námety na tvorbu projektov

           

          • Les a lesné spoločenstvá v okolí našej obce (mesta, školy, bydliska).
          • Vodné a brehové organizmy v okolí našej obce (mesta, školy, bydliska). Vplyv znečistenia ovzdušia na stav drevín v našej obci (meste, okolí školy).
          • Vplyv znečistenia vody na život rýb a iných vodných organizmov v okolí.
          • Výskyt obojživelníkov v okolí môjho bydliska. Liečivé rastliny v mojom okolí.
          • Výskyt vtákov v okolí môjho bydliska (školy, parku, sídliska),.
          • Vplyv kŕmidiel a hniezdnych búdok na rozšírenie a ochranu vtákov v našej obce (okolí školy, bydliska).
           

          Prierezové témy

          EV – environmentálna výchova

          MkV – multikultúrna výchova

          OaSR – osobnostný a sociálny rozvoj žiaka

          OŽaZ – ochrana života a zdravia

          TPaPZ – tvorba projektu a prezentačné zručnosti

          Medzipredmetové vzťahy

          • prírodu ako celok a deje v nej prebiehajúce, pochopiť priaznivý alebo negatívny vplyv chemických látok na zdravie človeka – chémia
          • Chápať nenahraditeľnosť fotosyntézy pre život na Zemi a jej chemizmus - chémia
          • Chápať podstatu fylogenézy a vývoja organizmov na Zemi, ako aj podobnosť v stavbe tela cicavcov a človeka - dejepis
          • Chápať vzťahy medzi rôznymi fyzikálnymi vlastnosťami vody, vzduchu od ktorých závisí vnútorná a vonkajšia stavba tela človeka - fyzika
          • Chápať nepostrádateľnosť abiotických faktorov prostredia – fyzika
          • Chápať rozdiely fauny a flóry podľa klimatických podmienok - geografia
          • Osvojiť si základné zásady starostlivosti o domáce zvieratá, izbové rastliny, ovocné stromy – svet práce

                              

          7.    Spôsob hodnotenia predmetu

          Na základe metodického pokynu č.7/2009-Rz 28. apríla 2009na hodnotenie žiakov základnej školy

          Hodnotiť sa budú:

          • písomné práce - kontrolné previerky, testy, protokoly praktických cvičení, projekty,
          • ústne odpovede.

          Hodnotenie známkou podľa stupnice:

          100-90%

          89 - 75%

          74 - 50%

          49- 25%

          24- 0 %

          1 (výborný)

          2 (chválitebný)

          3 (dobrý)

          4 (dostatočný)

          5 (nedostatočný)

           

    • Kontakty

      • Základná škola s materskou školou Jána Vojtaššáka Zákamenné
      • +421 43 55 92 320 Riaditeľ školy - 0905 793 731 Mgr. Marta Šalatová riaditel@zszakamenne.sk Sekretariát - 0908 855 113 skola@zszakamenne.sk ZRŠ pre I. stupeň - 0918 941 979 PaedDr. Marcela Bolibruchová, PhD. zrs1@zszakamenne.sk ZRŠ pre II. stupeň - 0948 252 756 Mgr. Ivana Čičová zrs2@zszakamenne.sk ZRŠ pre MŠ - 0947 964 279 Mgr. Monika Sivčáková zrs-ms@zszakamenne.sk MŠ Ústredie - 0947 959 770 MŠ Oravice - 0908 945 260 ZŠS (jedáleň) - 0907 656 591 (prihlasovanie/odhlasovanie obedov) Vedúca ŠJ ZŠ: Kurňavková Ivana Vedúca ŠJ MŠ: Jakubčeková Ľudmila jedalen@zszakamenne.sk
      • Ulica Špitál 967/4 029 56 Zákamenné Slovakia
      • 36140783
      • 2021390822
      • Úhrada stravy v ŠJ: SK92 5600 0000 0040 4136 2006 Úhrada školného v materskej škole: SK75 5600 0000 0040 4136 9005
    • Prihlásenie