• ZAUJÍMAVOSTI

        •  

          Puberta je ťažká vec! 8 tipov pre život s tínedžerom

           

          Dospievanie je veľmi náročným obdobím ako pre deti, tak i pre nás rodičov. Časté zmeny nálad, búrlivé výčiny, vzdor. Žiaľ, často adolescentov trápia aj depresie. Dôležité je, aby sme ich vedeli včas rozpoznať a naučili sa správať k dieťaťu, ktoré trpí depresiou tak, aby sme mu ju nezhoršovali, ale práve naopak.

          Je tu obdobie, kedy vyskúšajú alkohol, možno i drogy, a to všetko sa môže pripísať k už i tak existujúcej emocionálnej nestabilite. Pre rodičov je ťažké rozpoznať príznaky depresie u dospievajúceho dieťaťa, pretože v tomto životnom období sú časté zmeny nálad a emocionálne výkyvy bežné.

          Dobrou správou pre nás – rodičov je fakt, že vrúcny, milujúci rodič, ktorý dáva dieťaťu pocit bezpečia môže do veľkej miery chrániť dieťa pred depresiou, a to funguje špeciálne u dievčat. Tu je osem tipov pre vás, milí rodičia, ktorých deti trpia depresiami alebo máte na to aspoň podozrenie:

          1. Pozorujeme zmeny na správaní detí

          Všímajme si správanie detí a sledujme stopy, ktoré môžu odhaliť, ako sa dospievajúce dieťa cíti. Môže sa napríklad naraz prudko zmeniť. Ak sa ich nálady často menia negatívnym smerom – deti sú smutné a tichšie, môže to znamenať problém. Ďalším príznakom je aj podráždenosť, neschopnosť sústrediť sa, strata záujmu o bežné činnosti.

          2. Nový vzor

          Zmena vzhľadu alebo správania je v puberte bežná záležitosť, a nie vždy je zlým znakom. Ak však dieťa zrazu vyzerá a správa sa ako úplne iný človek, zrejme za to môže nový vzor. Je čas na to, aby sme si zobrali pod lupu priateľov, s ktorými sa stretáva a ako trávi s nimi čas.

          3. Informujme sa

          Keď máme podozrenie, že niečo nie je v poriadku, je najvyšší čas, aby sme sa spýtali ostatných ľudí, s ktorými sa stretáva, ako ho vnímajú oni. Napríklad tréner, učitelia, priatelia a rodičia jeho priateľov. Je dôležité, či zmeny správania mohol spôsobiť nejaký závažný životný stresor – napríklad úmrtie niekoho blízkeho, ochorenie, rozvod v rodine...

          4. Rozprávajme sa s deťmi

          Aj keď niekedy je ťažké rozprávať sa s adolescentom, snažme sa vystihnúť vhodný okamih a hodiť s ním reč. Dôležité je zistiť ako sa cíti, čo prežíva a nezabúdajme na správnu formuláciu otázok – nemali by vyzerať ako vyhrážky alebo výsluch, ale ako dôverný rozhovor priateľov. Rozhovory začínajme nenápadne, napríklad, keď cestujeme spolu v aute alebo keď pripravujeme večeru, či pri televízii. Nechajme ich rozprávať a počúvajme, čo hovoria.

          5. Otvorme dvere

          Ak sa náš adolescent zatvára vo svojej izbe, stráca záujem komunikovať, ukážme mu, že si všímame, že sa s ním niečo deje a máme záujem to riešiť. Napríklad: „Všimla som si, že si nespal...“ alebo „všímam si, že už sa nestretávaš s kamarátmi...“ môže pomôcť navodiť rozhovor a tak zistiť, čím sa trápi. Dobrou metódou je aj vyrozprávať vlastný príbeh z dospievania – tak sa mu priblížime a bude vedieť, že nie je sám, že sme na jeho strane.

          6. Navrhnime odbornú pomoc

          V prípade, že naše dieťa začne hovoriť o negatívnych pocitoch, depresii, smútku, bolesti, ktorú prežíva, mali by sme mu preukázať pochopenie. Samozrejme, že deti budú prejavovať najskôr odpor voči myšlienke, aby navštívili odborníka – psychológa alebo psychiatra. Ale mali by sme im vysvetliť, že je to v konečnom dôsledku záležitosť pozitívna a potrebná na to, aby sa cítili lepšie.

          7. Nebojme sa opýtať na samovražedné sklony

          Máloktorý rodič sa priamo opýta syna alebo dcéry, či má chuť sa zabiť, ale je dôležité, aby sme vedeli, ak má dieťa samovražedné sklony. V prípade, že nám povie, že sa chce zabiť, alebo zraniť, či že by mu bolo lepšie, keby bolo mŕtve, berme to vážne a vyhľadajme odbornú pomoc.

          8. Zaujmime stanovisko

          Ak sa nám zdá, že naše dieťa trpí vážnou depresiou alebo zneužíva návykové látky, či urobilo samovražedné gesto, musíme ako rodičia zaujať stanovisko. Dôležité je, aby sme trvali na tom, aby navštívilo spolu s nami odborníka, a to čo najskôr. Odborníci tvrdia, že hoci dospievajúci, ktorí prídu do ich ambulancii spolu s rodičmi najskôr kričia a kopú, sa neskôr upokoja a rozhovoria o svojom probléme. Väčšina detí chce hovoriť, keď dostane šancu.

          ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

           

          NIEČO z DEJÍN

                     Arabské číslice nie sú Arabské


          Aj keď možno nebudú mnohí súhlasiť, číslice, aké poznáme dnes pod pojmom „arabské“ v skutočnosti nie sú arabské. Ich pôvod je v Indii. V Európe sa s latinčinou používali číslice rímske. Ich zápis a hlavne matematika pracujúca s takýmto zobrazením čísel, bola komplikovaná. Arabi priniesli z východu tieto číslice do zvyšku sveta. Práve preto v západnom svete vzniklo toto chybné pomenovanie.

          ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

           

                     10 zaujímavostí o Mayoch – zaniknutej civilizácií s novodobými poznatkami

          Mayovia patrili do veľkej predkolumbovskej stredoamerickej civilizácie. Mayská civilizácia má aj dnes svojich potomkov, ktorí žijú na polostrove Yucatán.

          1. Napriek tomu, že mayská civilizácia bola niekoľko krát dobytá a zvrhnutá, v mnohých častiach Mexika a Guatemaly stále pretrváva mayský jazyk a kultúra.
          2. Na polostrove Yucatán žije odhadom 7 miliónov potomkov Mayov.
          3. Mayovia všetky svoje deti pomenúvali podľa dňa, v ktorý sa narodili.
          4. Mayská medicína bola na vtedajšie časy veľmi pokročilá. Rany zošívali použitím ľudských vlasov a vedeli vyrábať zubné protézy.
          5. Mayovia použivali ako liečivá byliny. Pri náboženských rituáloch používali bylinky, ktoré sú dnes brané ako halucinogénne drogy a v medicíne použivali bylinky používané dnes ako anestetiká.
          6. Sauny a kúpele, pri ktorých sa veľmi potili zohrávali dôležitú úlohu v mayskej kultúre. Mayovia verili, že vypotenie im pomáha zmierniť vnútorné nečistoty a choroby.
          7. Ruiny a pyramídy, ktoré sú notoricky známe z fotografií, boli len nedávno kúpené vládou od súkromného vlastníka.
          8. Väzni a otroci sa často používali ako obete pri náboženských obradoch. Maľovali ich na modro a niekedy ich mučili. Následne ich odviedli na vrchol pyramídy, kde po ňom vystrelili spŕšku šípov alebo im bolo vytrhnuté srdce zaživa chrámovým kňazom. Niekedy ich stiahli z kože, ktorú si na seba následne navliekli pri rituálnych tancoch.
          9. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, Mayovia nemajú len jeden kalendár a žiadny z ich kalendárov nepredpovedal koniec sveta v roku 2012.
          10. Nikto nevie ako presne zanikla mayská civilizácia. Vedci predpokladajú, že dôvodom môže byť kombinácia obdobia sucha, hladomoru, klimatických zmien a preľudnenia.

           

          ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

              11 drsných faktov o otroctve

          1. India má najväčšiu populáciu otrokov v modernom svete, ktorá presahuje 14 miliónov.

          2. Starovekí Rimania oslavovali deň “saturnalia”, čo bol vlastne festival, kedy si otroci a páni vymenili svoje pozície.

          3. Benjamin Franklin sa pokúšal o zrušenie otroctva už v roku 1790.

          4. Prvý muž v Amerike, ktorý vlastnil otroka bol černoch.

          5. Otrok v Amerike v roku 1850 by v prepočte dnes stál 12 000 dolárov.

          6. V Mauritánii je dnes viac než 500 000 otrokov.

          7. Časť bieleho domu bola postavená otrokmi.

          8. Egyptské pyramídy boli postavené platenými robotníkmi, nie otrokmi. Tento mýtus pochádza od Herodota, gréckeho historika.

          9. Existujú druhy mravcov, ktorí si zotročujú iné mravce.

          10. Otroctvo bolo v Saudskej Arábii a v Jemene zrušené len nedávno – v roku 1962.

          11. Viac než 1 milión Európanov bolo zajatých a predaných do otroctva v severnej Afrike v rokoch 1530-1780.

           

           

    • Kontakty

      • Základná škola s materskou školou Jána Vojtaššáka Zákamenné
      • +421 43 55 92 320 Riaditeľ školy - 0905 793 731 Mgr. Marta Šalatová riaditel@zszakamenne.sk Sekretariát - 0908 855 113 skola@zszakamenne.sk ZRŠ pre I. stupeň - 0918 941 979 PaedDr. Marcela Bolibruchová, PhD. zrs1@zszakamenne.sk ZRŠ pre II. stupeň - 0948 252 756 Mgr. Ivana Čičová zrs2@zszakamenne.sk ZRŠ pre MŠ - 0947 964 279 Mgr. Monika Sivčáková zrs-ms@zszakamenne.sk MŠ Ústredie - 0947 959 770 MŠ Oravice - 0908 945 260 ZŠS (jedáleň) - 0907 656 591 (prihlasovanie/odhlasovanie obedov) Vedúca ŠJ ZŠ: Kurňavková Ivana Vedúca ŠJ MŠ: Jakubčeková Ľudmila jedalen@zszakamenne.sk
      • Ulica Špitál 967/4 029 56 Zákamenné Slovakia
      • 36140783
      • 2021390822
      • Úhrada stravy v ŠJ: SK92 5600 0000 0040 4136 2006 Úhrada školného v materskej škole: SK75 5600 0000 0040 4136 9005
    • Prihlásenie