Základná škola s materskou školou Jána Vojtaššáka Zákamenné

 

Navigácia

test

Prihláška do ŠKD

Navigácia

    Prihláška doSKD

    O škole

    6.ročník

    Vážení rodičia Vaše dieťa si v 6. ročníku vyberá voliteľný predmet (tzv. druhý cudzí jazyk). Okrem cudzích jazykov (Nemeský jazka, Ruský jazyk) škola Vám ponúka aj iný voliteľný predmet, ktorý pozostáva z:

     

    Obsah jednotlivých oblastí nájdete na tejto stránke (prípadne kliknutím na ich názov).

     

    Netradičné športy

    BASEBALL

    Družstvo tvorí 9 hráčov. Každý z nich má určenú pozíciu na ihrisku. Zápas má dve časti: obrana a útok. Družstvá sa počas zápasu v týchto činnostiach striedajú. 9 takýchto zmien tvorí zápas.

    - oboznámenie sa s hrou a pravidlami, útok, obrana, hra

    Obsahový štandard:

    ihrisko, pálka, loptička, rukavica, strata, zloženie družstva, útočné a obranné pásmo, chyby v hre

    Výkonový štandard:

    Poznať význam a vplyv základných prostriedkov kondičnej prípravy na zdravý rozvoj organizmu, vedieť správne pomenovať, popísať, prakticky ukázať a uplatniť techniku základných herných činností jednotlivca, vedieť vysvetliť základné pravidlá.

     

     

    RINGO

    Ringo je hra, ktorá rozvíja postreh, rýchlosť reakcie, priestorovú orientáciu, vôľu, obratnosť a fyzickú kondíciu.

    Cieľom hry je umiestniť dutý gumený krúžok do súperovho ihriska tak, aby ho nechytil. Hrá sa na volejbalovom ihrisku.

    - oboznámenie sa s hrou a pravidlami, odhod krúžku, chytanie a spracovanie krúžku, podanie, hra

    Obsahový štandard:

    ihrisko, krúžok, set, strata, zloženie družstva, útočné a obranné pásmo, podanie, chyby v hre, chytanie krúžku, hádzanie krúžku

    Výkonový štandard:

    Poznať význam a vplyv základných prostriedkov kondičnej prípravy na zdravý rozvoj organizmu, vedieť správne pomenovať, popísať, prakticky ukázať a uplatniť techniku základných herných činností jednotlivca vedieť vysvetliť základné pravidlá.

     

     

    ULTIMATE FRISBEE

    Ultimate frisbee je kolektívny šport, v ktorom proti sebe hrajú dve sedemčlenné družstvá. Rozmery ihriska sú obdĺžnikového tvaru, ktoré je na oboch koncoch ukončné koncovými zónami. Chytenie taniera v zóne sa rovná jeden bod.

    - oboznámenie sa s hrou a pravidlami, odhod disku, chytanie a spracovanie disku, hra

    Obsahový štandard:

    ihrisko, disk, set, strata, zloženie družstva, útočné a obranné pásmo, chyby v hre, chytanie disku, odhod disku

    Výkonový štandard:

    Poznať význam a vplyv základných prostriedkov kondičnej prípravy na zdravý rozvoj organizmu, vedieť správne pomenovať, popísať, prakticky ukázať a uplatniť techniku základných herných činností jednotlivca vedieť vysvetliť základné pravidlá.

     

     

    NOHEJBAL

    Nohejbal je športová hra, ktorá vznikla ako doplnok futbalu. Hrá sa s nohejbalovou loptou cez sieť na ihrisku podobnému tenisovému. Cieľom hry je dostať loptu povoleným spôsobom do súperovho ihriska tak, aby je nevedel spracovať.

    - oboznámenie sa s hrou a pravidlami, herné činnosti jednotlivca, herné kombinácie, hra

    Obsahový štandard:

    ihrisko, lopta, set, strata, zloženie družstva, útočné a obranné pásmo, chyby v hre, tresty, rozhodcovia, hráčske funkcie

    Výkonový štandard:

    Poznať význam a vplyv základných prostriedkov kondičnej prípravy na zdravý rozvoj organizmu, vedieť správne pomenovať, popísať, prakticky ukázať a uplatniť techniku základných herných činností jednotlivca vedieť vysvetliť základné pravidlá.

     

     

    HOD OŠTEPOM

    Hod oštepom je atletická disciplína, v ktorej sa hádže oštepom na vzdialenosť.

    - držanie a rozbeh, náprah a preskok, odhodové postavenie a odhod, hod oštepom

    Obsahový štandard:

    základná charakteristika, technika držania, rozbehu, náprahu, preskoku, postavenia pri odhode a odhodu, oštep

    Výkonový štandard:

    Správne pomenovať popísať, prakticky ukázať a uplatniť techniku držania, rozbehu, náprahu, preskoku, postavenia pri odhode a samotného odhodu.

     

     

     

    Dramatická výchova

    1. Prostriedky vyjadrovania využívané pri dramatizácii

    • Rečové prostriedky - pracovať s dychom, hlasom, správne ich využívať pri rečovom prejave, správne artikulovať
    • Pohybové prostriedky - správne držať telo, používať v komunikácii mimické a pantomimické prvky ako  prostriedky dramatizácie , využívať hudobno-pohybové a tanečné prvky ako prostriedok symbolického vyjadrovania sa, vnímať súvis medzi hudbou a pohybovým prejavom, vie ju ním vyjadriť.
    • Verbálna a neverbálna komunikácia - dokázať hlasom a pohybom vyjadrovať základné emócie a rozpoznať ich v správaní druhých. Vybrať hudbu, ktorou komunikuje emóciu, náladu.
    • Spojenie verbálnej a neverbálnej komunikácie ako dramatický prejav - Prepájať slovné,  pohybové a iné schopnosti, kombinovať ich za účelom vyjadrenia vlastných vnútorných stavov a emócií i emócií určitej postavy.Prepojiť verbálnu komunikáciu s hudobno-pohybovým prejavom.

     

    2. Základné stavebné prvky dramatickej tvorby

    • Nastolenie situácie - Rozlíšiť hranú a reálnu situáciu. Použiť svoje verbálne i neverbálne komunikačné schopnosti na reálne vyjadrenie situácie. Využiť svoje myslenie, predstavivosť, fantáziu a  zapájať ich do tvorivého procesu.
    • Javisková postava - Svojím prejavom vedieť charakterizovať postavu a vstupovať do vzťahov.
    • Nácvik scénky na vianočnú akadémiu

     

    3. Proces dramatickej a inscenačnej tvorby

    • Námety a témy v dramatických situáciách - Vnímať, nachádzať a vyjadrovať námety k dramatizácii, témy pre dramatickú tvorbu, podieľať sa na nej.
    • Hranie rolí - Vstupovať do jednoduchých ale i náročnejších rolí, prirodzene a presvedčivo sa v nich správať.
    • Dramatická situácia, príbeh - Dokázať radiť situácie v časovej následnosti, v spolupráci s inými vytvoriť jednoduchú scénku, dramatizovať príbeh.
    • Karneval, hry a súťaže...

    • Spolupráca  ako prejav komunikácie  - Vnímať počas dramatickej hry partnerov v priestore a reagovať na nich.  Prijať pravidlá hry.
    • Spolupráca ako nevyhnutný pracovný štýl dramatickej tvorby - Dokázať spolupracovať v skupine na tvorbe javiskovej situácie, vnímať nápady druhých a kombinovať ich so svojimi.
    • Inscenačná tvorba (dramaturgia, réžia, herecká práca, scénografia, scénická hudba a zvuk  - Podieľať sa na inscenačnej tvorbe, vie s pomocou učiteľa odhadnúť a ponúknuť svoje nápady a schopnosti v tvorbe dramatického diela.
    • Predstavenie ku Dňu učiteľov, MDŽ Prezentácia tvorby

     

    4. Vnímanie dramatického diela

    • Prezentácia tvorby - Dokázať spolu s inými prezentovať pred spolužiakmi produkt spoločnej tvorby a sledovať prezentácie ostatných.
    • Veľkonočné sviatky
    • Vnímanie umeleckého diela  a reflexia estetického zážitku - Reflektovať svoj zážitok z dramatického diela (divadelného, filmového, televízneho, rozhlasového).

     

    5. Dramatické umenie – druhy a žánre

    • Základné divadelné druhy (činohra, spevohra, bábkové divadlo, pohybové a tanečné divadlo) - Rozlíšiť základné divadelné druhy. Zohľadňovať typické prvky pri tvorbe divadelného druhu.
    • Deň matiek-scénky, básne, tanec, spev...
    • Základné princípy oživovania improvizovanej bábky  - Vytvoriť z predmetu jednoduchú improvizovanú bábku a uplatniť základné  princípy jej oživovania.
    • Technika vedenia bábky - Dokázať narábať s bábkou, zvládať jednoduché techniky vedenia bábok.
    • Vytvorenie vlastného bábkového divadla
    • Základné divadelné žánre (komédia, tragédia, dráma) - Rozlíšiť základné divadelné žánre.
    • Súčasné dramatické umenie a médiá (divadelná, filmová, televízna a multimediálna tvorba) - Poznať rôzne formy súčasného dramatického umenia.S pomocou učiteľa hodnotiť súčasnú dramatickú tvorbu, jej prínos i subkultúrne prejavy.

     

     

     

    KONVERZÁCIA  V ANGLICKOM  JAZYKU

     

    Vyučovací predmet anglický jazyk patrí medzi všeobecno-vzdelávacie predmety. Vzhľadom na širšie využitie anglického jazyka v súkromnej a profesijnej oblasti života, či už pri ďalšom štúdiu, cestovaní, spoznávaní kultúr aj v práci sa dôraz pri vyučovaní anglického jazyka bude zakladať na praktické využitie osvojených kompetencii, efektívnu komunikáciu a činnostne zameraný prístup. Komunikácia bude založená na schopnosti porozumieť, vyjadrovať myšlienky, pocity, fakty a názory ústnou a písomnou formou v primeranej škále spoločenských a kultúrnych súvislosti podľa želaní a potrieb skupiny aj jednotlivca.

    Činnosti budú zamerané na splnenie komunikačných úloh pri rôznych témach, kde budú žiaci usmerňovaní v rôznych komunikačných činnostiach

    • Komunikovať v bežných spoločenských situáciách
    • Rozvinúť a udržať konverzáciu prostredníctvom najjednoduchších bežných výrazov
    • Používať jednoduché spôsoby na začatie, udržanie a ukončenie krátkeho rozhovoru
    • Vytvoriť ústny aj písomný text
    • Používať hovorené aj písomné texty v komunikačných situáciách na konkrétne ciele
    • Riešiť každodenné životné situácie
    • Vymieňať si informácie a nápady
    • Vypočuť si a podať informácie
    • Reagovať na príbeh alebo udalosť
    • Dať ponuku a reagovať na ňu
    • Reagovať na niečo, čo sa má udiať v budúcnosti
    • Reagovať na niečo, čo sa udialo v minulosti
    • Reagovať pri prvom stretnutí
    • Korešpondovať, Telefonovať
    • Porozprávať príbeh

     

    1.Rodina a spoločnosť

    • Osobné údaje
    • Rodina a vzťahy v rodine
    • Národnosť/štátna príslušnosť
    • Tlačivá/dokumenty
    • Vzťahy medzi ľuďmi
    • Náboženstvo

     

    2.Náš domov    

    • Môj dom/byt
    • Zariadenie bytu
    • Domov a jeho okolie
    • Bývanie v meste a na dedine
    • Spoločnosť a životné prostredie
    • Spoločnosť a jej životný štýl

     

    3.Ľudské telo, starostlivosť o zdravie    

    • Ľudské telo
    • Fyzické charakteristiky
    • Charakterové vlastnosti  človeka
    • Choroby a nehody
    • Hygiena a starostlivosť  o telo
    • Zdravý spôsob života
    • Nemocnica a klinika, lekáreň a lieky Poistenie

     

    4.Človek na cestách    

    • Dopravné prostriedky
    • Osobná doprava
    • Príprava na cestu a cestovanie
    • Turistika a cestovný ruch
    • Problémy cestných,
    • železničných a leteckých sieti

     

    5.Vzdelávanie a práca    

    • Škola a jej zariadenie
    • Učebné predmety
    • Pracovné činnosti a profesie
    • Školský systém
    • Celoživotné vzdelávanie
    • Pracovné podmienky

     

    6.Človek a príroda  

    • Zvieratá/fauna
    • Počasie
    • Rastliny/flóra
    • Klíma
    • Človek a jeho životné prostredie
    • Príroda okolo nás
    • Ochrana životného prostredia

     

    7.Voľný čas a záľuby  

    • Záľuby
    • Literatúra, divadlo, film
    • Rozhlas, televízia
    • Internet
    • Výstavy a veľtrhy

     

    8.Výživa a zdravie    

    • Mäso a mäsové výrobky
    • Zelenina a ovocie
    • Nápoje
    • Mliečne výrobky
    • Cestoviny a múčne výrobky
    • Stravovacie návyky
    • Stravovacie zariadenia
    • Príprava jedál
    • Kultúra stolovania
    • Zdravá výživa

     

    9.Uprostred multikultúrnej spoločnosti    

    • Cudzie jazyky
    • Rodinné sviatky
    • Štátne a cirkevné sviatky
    • Zvyky a tradície v rôznych krajinách
    • Zbližovanie kultúr  
    • Rešpektovanie tradícií

     

    10.Obliekanie a móda    

    • Základné druhy oblečenia
    • Odevné doplnky
    • Výber oblečenia na rôzne príležitosti
    • Druhy a vzory odevných materiálov
    • Móda a jej trendy

     

    11.Šport nám, my športu    

    • Druhy športu: zimné a letné, individuálne a kolektívne
    • Športové disciplíny
    • Význam športu pre rozvoj osobnosti
    • Nové smerovania v športe
    • Čestnosť športového zápolenia

     

    12.Obchod a služby    

    • Nákupné zariadenia
    • Pošta a telekomunikácie
    • Nakupovanie a platby
    • Hotelové a reštauračné služby
    • Centrá krásy a zdravia
    • Kultúra nakupovania a služieb

     

    13.Krajiny, mestá a miesta    

    • Krajiny a svetadiely
    • Moja krajina a moje mesto
    • Geografický opis krajiny
    • Kultúrne a historické pamiatky krajín a miest


    14.Kultúra a umenie  

    • Druhy umenia
    • Kultúra a jej formy
    • Spoločnosť a kultúra
    • Umenie

     

    15.Človek a spoločnosť, komunikácia    

    • Jazyk ako dorozumievací prostriedok
    • Formy komunikácie
    • Kultúra komunikácie

     

    16.Mládež a jej svet    

    • Aktivity mládeže
    • Vzťahy medzi rovesníkmi
    • Generačné vzťahy
    • Predstavy mládeže o svete
    • Konflikty predstáv a reality

     

    17.Profesia a pracovný život  

    • Výber profesie
    • Zamestnania
    • Pracovné pomery a kariéra
    • Platové ohodnotenie
    • Nezamestnanosť

     

    18.Veda a technika v službách ľudstva    

    • Technické vynálezy
    • Vedecký pokrok

     

    19.Vzory a ideály    

    • Človek, jeho vzory a ideály
    • Pozitívne a negatívne vzory

     

    20.Slovensko    

    • Geografické údaje
    • História
    • Turistické miesta a kultúrne pamiatky
    • Zvyky a tradície

     

    21.Krajina, ktorej jazyk sa učím    

    • Geografické údaje
    • História
    • Turistické miesta a kultúrne pamiatky
    • Zvyky a tradície
    • O človeku v krajine, ktorej  jazyk sa učím

     

     

    Spoločenská výchova

     

    Slušnosť, zdvorilosť takt

    /vymedzenie pojmov/

     

    Sebaovládanie

    /hygiena, zlozvyky, výraz tváre, reč tela, oblečenie, dochvíľnosť, asertivita/

     

    Pozdrav

    /pravidlo prednosti, skladanie klobúka, čiapky, podávanie rúk, bozk/

     

    Predstavovanie a oslovovanie

    /kedy predstavovať, ako predstavovať, oslovovanie, tykanie

     

    Listy, e-maily, sociálne siete, telefonovanie

     

    Správanie na verejnosti

    /na ulici, v dopravných prostriedkoch/

     

    Správanie v reštaurácii

    /príchod, pri stole, platenie/

     

    Správanie v divadle, na koncerte

    /oblečenie, spoločenské tance/

     

    Správanie v kostole a na pietnych miestach

     

    Stolovanie 

    /úprava stola, správanie pri stole, zasadací poriadok, menu – poradie jedál, ako sa čo je, kultúra pitia/

     

    Spoločenský život v rodine 

    /hosť a hostiteľ, dary a darčeky, svadba, pohreb/

     

    Spoločenské udalosti 

    /ples, recepcia, párty, spoločenský odev, tanec – základné kroky/

     

    Voľný čas

     /aktívne prežívanie, športové aktivity, rekreácia, záujmové aktivity, vzdelávacie aktivity, environmentálne aktivity, socializačné aktivity, komunitné aktivity/

     

    O hodnotách a postojoch k životu

    /úcta k opačnému pohlaviu, priateľstvo, známosť, láska, manželstvo, rodina, úcta k novému životu/